Vliv ředitelů škol na vzdělávání a profesní rozvoj pedagogických pracovníků
Influence of Headmasters on the Education and Professional Development of Educational Staff
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65984Identifiers
Study Information System: 148374
CU Caralogue: 990017780480106986
Collections
- Kvalifikační práce [19975]
Author
Advisor
Referee
Lisnerová, Romana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vzdělávání a další vzdělávání pedagogických pracovníků, profesní rozvoj (růst), vliv ředitele školy na další vzdělávání pedagogických pracovníků, standard učitele a ředitele, kariérní systémKeywords (English)
Education and further education of pedagogical staff, professional growth, the influence of headmaster on further education of pedagogical staff, teacher and director standard, career systemPráce je zaměřena na personální management ve školství a okolnosti, které s ním souvisí, resp. na jednu ze základních personálních činností - vzdělávání a rozvoj pracovníků. Personální rozvoj pracovníků, tzn. jejich další vzdělávání, by mělo být celoživotní. Předpokladem práce je, že důležitou roli v dalším vzdělávání pedagogických pracovníků hraje top management školy. Práce zjišťuje, zda tomu tak skutečně je, zda pedagogové vnímají ředitele školy jako klíčovou postavu, která ovlivňuje jejich profesní rozvoj a růst. Data jsou zpracována pomocí kombinace kvantitativního (dotazníkové šetření) a kvalitativního (řízené rozhovory) výzkumu. Analýza výzkumu ukazuje, že na zvolených základních školách vnímají pedagogové své ředitele většinou jako dostatečně kompetentní a vhodně motivující činitele na jejich cestě za profesním rozvojem. Pedagogové mají přehled o různých formách dalšího vzdělávání, rozdíl je však v jejich přístupu k jeho využívání. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This work focuses on personal management in education and circumstances relating to it, respectively on one of the basic personal activities, that is education and development of employees. Personal development of staff and their further education should be ongoing. The premise is that school management plays vital role in further staff education. This work is to find out, whether or not this really is true, that teachers perceive director as the key person who influences their professional growth. Data is analysed with combination of quantitative and qualitative research. Research analysis shows, that in selected primary schools, teachers perceive their directors as adequately competent and well motivating on their quest to professional development. Teachers are aware of various forms of further education. The ways they use this knowledge vary. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)