Srovnání vzdělávacího systému a metod výuky biologie ve Francii a České republice
Comparation of Educational System and Methods of Teaching Biology in France and the Czech Republic
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65640Identifiers
Study Information System: 150462
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Jančaříková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Biology - Chemistry
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Cílem diplomové práce je srovnání vzdělávacího systému a metod výuky biologie ve Francii a v České republice. Zahrnuje historický vývoj vzdělávacích systémů v obou evropských státech. Součástí práce je také bližší popis struktur vzdělávacích systémů v jednotlivých stupních vzdělávání. V rámci struktury vzdělávacích systémů se práce zaměřuje také na vzdělávací programy a tematické okruhy vzdělávacího předmětu biologie pro jednotlivé ročníky středních škol. Práce se zabývá srovnáním metod výuky a vzdělávání obou od sebe odlišných států. V návaznosti na metody se práce zmiňuje i o cílech výuky biologie ve Francii a České republice. V závěru práce jsou porovnávány učebnice pro studenty, jakožto jeden z prostředků dosažení výchovně vzdělávacích cílů. Práce zároveň obsahuje výsledky pedagogického výzkumu. V rámci výzkumu byla použita komparativní metoda a jako technika měření byl zvolen didaktický test. Jako výzkumný vzorek byli osloveni studenti druhých a maturitních ročníků v České republice a première S a terminale S ve Francii. Cílem výzkumu pak bylo srovnání obecných znalostí biologie vybraného okruhu studentů střední školy Lycée Fernand Daguin ve Francii a středních škol Gymnázium Christiana Dopplera a Malostranské gymnázium v České republice.
The aim of the thesis is to compare the educational systems and methods of teaching biology and earth sciences in France and the Czech Republic. The thesis includes historical development of education systems in both of chosen European countries. First part of this work describes the structures of education systems in each level of education. Within the structure of education systems I focus also on educational programs and thematic areas of biology and earth sciences for each grade of secondary schools (students of age 16 to 19). Furthermore, the work presents comparison of two teaching and education methods from each of the various systems. One part of the comparison is discussing about objectives and educational programs. In the conclusion, teachers manuals and students textbooks are compared, as one means of achieving educational objectives. This extra work contains results of educational research. The research was based on a comparative method and the chosen measurement technic was didactic test. For research were asked students from different levels. The aim of the research was to compare the general biology and earth sciences background knowledge of secondary school students in France and the Czech Republic.