Výzkumná kompetence v učitelské profesi a ve vzdělávání učitelů
Research Competence in the Teacher Profession and Teacher Education
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/6563Identifikátory
SIS: 137109
Kolekce
- Kvalifikační práce [19116]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lukášová, Hana
Vašutová, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
29. 6. 2006
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
učitelská profese, vzdělávání učitelůSoučasné české kurikulární reformy umožňují růst pedagogické autonomie škol a nesou tak s sebou zvýšené nároky na profesionalitu učitelů. Zavedením Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání se učitelé spolu s vedením školy a nepřímo také radou školy stávají nejen tvůrci školního kurikula (Školního vzdělávacího programu), ale zároveň také jeho (auto)evaluátory. Jak definovat evaluac/ v kontextu učitelské profese spolu se zachováním respektu k výzkumné doméně pedagogických věd? Jak specifikovat profesní výzkumné činnosti učitele a nesnížit tím prestiž výzkumníků-vědců pedagogiky? Jak zajistit, aby byli učitelé nositeli změn, spolutvůrci poznání pedagogické reality a mohli se podílet na žádoucím proměňování statusu učitelské profese? Má-li být učitel expertem v edukační doméně, neobejde se bez permanentně se rozvíjejících znalostí odborně argumentovat postupy a výsledky výukových procesů, význam implementovaných změn. Předpokladem je k tomu teoretické i praktické porozumění opřené nejen o kritické teoretické studium a systematickou celistvou reflexi vlastní pedagogické praxe, ale také o objektivní výsledky realizovaných výzkumů. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The current Czech curriculum reforms facilitate the growing pedagogical autonomy of schools and thus bring about more demanding requirements relating to the professionalism of teachers. Having introduced the Framework Educational Programme for Basic School teachers, together with their school management and indirectly in cooperation with the school council they have become not only creators of the school curriculum (the School Educational Programme) but also its (auto) evaluators. How to define the term evaluation within the context of the teacher profession, still respecting the research domain of educational sciences, at the same time? How to specify the professional research activities of a teacher without downgrading the prestige of researchers-scientists in the area of educational sciences? How to guarantee so that teachers could become bearers of changes and co-creators of knowledge of educational reality, thus participating in the desirable change of the teacher profession status? If a teacher is to be an expert in the educational domain, he/she does not manage without permanent development of the skill of professional reasoning of procedures, results of teaching processes and importance of changes implemented. The prerequisite rests not only in the theoretical and practical understanding based on...