Specifika elektronických studijních opor v systému řízeného samostudia
Specifics of electronic learning supports in the system of controlled self-study
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65514Identifiers
Study Information System: 93772
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Černochová, Miroslava
Lojda, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
vzdělávání, elektronické studijní opory, audiovizuální materiály, podcasting, řízené samostudium, e learning, pedagogický experimentKeywords (English)
education, electronic learning supports, audio-visual materials, podcasting, controlled self study, e learning, pedagogic experimentDisertační práce je zaměřena na zkoumání problematiky elektronických studijních opor určených k podpoře řízeného samostudia ve vysokoškolském prostředí. Práce vychází z předpokladu, že elektronické studijní opory jsou vhodným nástrojem s didaktickým potenciálem pro využití ve vzdělávání, který zefektivní samostudium na vysoké škole, a napomůže tím splnění požadavků, které jsou na studenty kladeny, a to s vyšší efektivitou než běžně využívané studijní materiály. Práce se zabývá vymezením pojmových konstruktů z oblasti elektronických studijních opor, analýzou jejich didaktických možností, omezení a směrů využití doplněnou o specifikace funkčních a didaktických aspektů audiovizuálních studijních opor. V empirické části práce je s využitím pedagogického experimentu ověřen vliv elektronických studijních opor na studijní výsledky v rámci řízeného samostudia studentů vysoké školy. Hlavním výstupem práce je komplexní rozpracování teorie elektronických studijních opor, jako soudobého didaktického prostředku, vedené snahou rozšířit současný stav poznání v oboru pedagogika.
This dissertation thesis deals with the exploration of the issue of electronic learning supports intended to boost controlled self-study within university environment. This paper proceeds from the presumption that electronic learning supports are a suitable tool with a didactic potential in education which will make university self-study more effective and which will help students to meet the demanded requirements even more effectively than with commonly used learning materials. The paper deals with the definition of conceptual constructs from the field of electronic learning supports and also with the analysis of their didactic capabilities, limits and ways of usage with added specification of functional and didactic aspects of audio-visual learning supports. The empiric part of the paper uses a pedagogic experiment to verify the influence of the electronic learning supports on the university student's results within the controlled self-study. The paper complexly develops the theory of electronic learning supports from the point of view of current didactic resource and its inclusion into current structures of pedagogy and didactics.