Volba školy v primárním vzdělávání jako důležitý mechanizmus ovlivňující spravedlivý přístup ke vzdělávání
Primary school choice - an important mechanism influencing equity in education
dissertation thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/65474/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65474Identifiers
Study Information System: 133185
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Consultant
Spilková, Vladimíra
Referee
Veselý, Arnošt
Šeďová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
výběr školy, primární vzdělávání, zakotvená teorie, teorie racionálního jednání, teorie omezené racionalityKeywords (English)
school choice, primary education, grounded theory, rational action theory, theory of bounded rationalityVolba školy v primárním vzdělávání jako důležitý mechanizmus ovlivňující spravedlivý přístup ke vzdělávání Jaroslava Simonová Abstrakt Disertační práce popisuje proces výběru školy v primárním vzdělávání a faktory, které jej ovlivňují. S využitím kvalitativního designu zakotvené teorie staví na datech ze 41 polostrukturovaných rozhovorů a dvou ohniskových skupin. Rozhodování rodičů o výběru školy je formováno především organizačními potřebami rodičů a jejich niternou potřebou být "dobrým rodičem". Při dotazování rodiče uvádějí řadu kritérií, která jsou podle nich důležitá, pro mnohé z nich ale nedokáží získat relevantní a důvěryhodné informace. Proto se v konečném důsledku mohou rozhodovat na základě jiných kritérií než těch, která uvádějí jako důležitá, této změny jsou si ovšem málokdy vědomi. Při vlastním rozhodování jsou neopominutelná tři kritéria: dostupnost, renomé a emoce, které rodiče v navštívené škole zažívali. Důležitou intervenující podmínkou jsou potřeby dítěte. Ty hrají důležitou úlohu především v případě, že rodiče vnímají, že jejich dítě má nějaké specifické potřeby. Roli hrají zkušenosti rodičů se vzdělávacím systémem a jejich osobnostní charakteristiky. Významnými omezujícími faktory jsou ekonomické podmínky a charakter lokality. Proces volby školy v mnoha ohledech neodpovídá teorii...
Primary school choice - an important mechanism influencing equity in education Jaroslava Simonová Abstract This dissertation describes the process of school choice in primary education and the factors influencing it. Using a qualitative grounded theory design, the work builds on data from 41 interviews with parents from diverse socio-economic backgrounds. Parents' decision-making about school choice is shaped primarily by the organizational needs of parents and their inner need to be a "good parent". When being interviewed, parents report a number of criteria, which, according to them, are important in school choice. However, for many of them they fail to obtain relevant and reliable information. Therefore, they may eventually make a decision based on criteria other than those referred to as important, although they are rarely aware of this shift and the change in criteria. There are three unavoidable criteria in decision-making: availability, reputation and the emotions that parents experienced at school during their visit. The child's needs are the important intervening conditions. They play an important role, especially if the parents feel that their child has some particular needs. The parents' experience with the education system and their personality characteristics are also important. The significant...