Učebnice francouzštiny jako cizího jazyka
Textbooks of French as foreign language
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/65131Identifiers
Study Information System: 131500
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Bořek - Dohalská, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - French Language oriented at education
Department
Information is unavailable
Date of defense
28. 5. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
francouzština jako cizí jazyk, didaktické prostředky, učebnice, rozdělení učebnic cizích jazyků, metoda, jazyková kompetenceKeywords (English)
French as a foreign language, didactic materials, a textbook, the division of textbooks of foreign languages, a teaching method, a language competenceANOTAČNÍ LIST NÁZEV: Učebnice francouzštiny jako cizího jazyka KLÍČOVÁ SLOVA: francouzština jako cizí jazyk, didaktické prostředky, učebnice, rozdělení učebnic cizích jazyků, metoda, jazyková kompetence ABSTRAKT: Bakalářská práce s názvem Učebnice francouzštiny jako cizího jazyka představuje analýzu jazykových učebnic, konkrétně potom učebnic francouzštiny. Zaměřuje se na jejich strukturu, obsah, rozdělení a historický vývoj. Praktická část se skládá z analýzy dvou vybraných titulů - učebnic Allez Hop! , která byla napsána kolektivem českých autorů a Totem 1, která byla napsána autory francouzskými. Cílem práce je zjistit v širším pojetí, jaké metody se používají při tvorbě učebnic francouzštiny jako cizího jazyka, jak jsou učebnice strukturované a jaké prostředky používají k výuce jednotlivých jazykových prostředků. Pro dosažení tohoto cíle bylo použito metody popisné, analytické a komparační. Provedenou analýzou jsme zjistili, že francouzský trh s učebnicemi je v porovnání s českým trhem rozmanitější a dává tedy větší prostor pro aktualitu obsahu učebnic. Obě analyzované učebnice se v největší míře zaměřují na komunikační schopnosti. Učebnice francouzská využívá místo mateřského jazyka studentů audiovizuální pomůcky a dává větší prostor mluvenému projevu a kolektivním projektům, zatímco učebnice česká...
TITLE: Textbooks of French as a foreign language KEYWORDS: French as a foreign language, didactic materials, a textbook, the division of textbooks of foreign languages, a teaching method, a language competence ABSTRACT: This Bachelor's thesis is called Textbooks of French as a foreign language and it focuses on analysis of French language textbooks. The thesis deals with the structure of French as foreign language textbooks, their contents and their historical background. The practical part of the thesis concentrates on modern French as foreign language textbooks, beginners level designed for adults. A complete list of all textbooks published from 2010 till today is presented at the beginning of the practical part. Furthermore, two textbooks were chosen for a deeper analysis. Allez Hop! was written by Czech authors and Totem 1 by French ones. The goal of the thesis is to describe and analyze the methods of teaching foreign languages as well as methods of teaching every language competence. Furthermore the thesis remarks on the application of the methods in modern textbooks. In order to reach this goal the descriptive, analytical and comparative methods are used. Both textbooks put big emphasis on the practice of communication skills. The variety of French as foreign language textbooks published...