Možnosti profesního rozvoje učitelek mateřských škol na pracovišti
Possibilities of professional development of kindergarten teachers in the workplace
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64843Identifikátory
SIS: 147973
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trojanová, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
9. 9. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
profesní rozvoj, metody profesního rozvoje, mentoring, vzájemné hospitace, hodnotící rozhovory, neformální rozhovory, videotrénink interakcí, online metody profesního rozvoje, profesní portfolio, samostudiumKlíčová slova (anglicky)
professional development, methods of professional development, mentoring, peer observation, evaluation interviews, informal interviews, video training interactions, online method of professional development, professional portfolio, self-studyBakalářská práce se zabývá možnostmi profesního rozvoje učitelek mateřských škol na pracovišti. V teoretické části je charakterizován pojem profesní rozvoj, připomenuty některé aktuální výzkumy zabývající se profesním rozvojem učitelů a popsány současné požadavky na kompetence učitelek mateřských škol. Důraz je kladen na roli ředitele školy jako nejvýznamnějšího činitele v profesním rozvoji učitelů a ve využívání metod, které mohou probíhat na pracovišti. Některé z těchto metod profesního rozvoje jsou podrobněji popsány podle dostupné odborné literatury a jsou zdůrazněny jejich hlavní výhody a omezení. Cílem bakalářské práce bylo zmapovat možnosti profesního rozvoje učitelek mateřských škol na pracovišti a zjistit, které z vybraných metod profesního rozvoje probíhajících na pracovišti, jsou nejčastěji využívány právě v mateřských školách. Byla použita metoda dotazníkového šetření, výsledky jsou přehledně zpracovány v tabulkách a grafech. KLÍČOVÁ SLOVA: profesní rozvoj, metody profesního rozvoje, mentoring, vzájemné hospitace, hodnotící rozhovory, neformální rozhovory, videotrénink interakcí, online metody profesního rozvoje, profesní portfolio, samostudium
The bachelor thesis deals with the possibilities of professional development of kindergarten teachers in the workplace. The theoretical part contains characteristics of the concept of professional development. It also recalls some of the current researches that deal with professional development of teachers and describes the current requirements for the competence of teachers in kindergartens. Emphasis is placed on the role of the headmaster, as the most important factor in the professional development of teachers and the use of methods that can take place in the workplace. Some of these methods of professional development are described according to available literature and their advantages and limitations are highlighted. The aim of the bachelor thesis was to describe possibilities of professional development of kindergarten teachers in the workplace and to determine which of the selected professional development methods in the workplace are most often used in kindergartens. The used method was a questionnaire survey and the results are clearly organized in tables and graphs. KEYWORDS: professional development, methods of professional development, mentoring, peer observation, evaluation interviews, informal interviews, video training interactions, online method of professional development,...