Zátiší
Still life
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62331Identifiers
Study Information System: 121129
CU Caralogue: 990017782880106986
Collections
- Kvalifikační práce [19960]
Author
Advisor
Consultant
Šamšula, Pavel
Referee
Uhl Skřivanová, Věra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Czech Language Oriented at Education - Art Education Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zátiší, předmět, věci okolo mě, předměty s duší, konzumní společnost, všednost, každodennost, dotykKeywords (English)
Still life, thing, things around me, things with soul, consumer society, commonness, everydayness, touchBakalářská práce pojednává o významu předmětů v naší společnosti. Práce je rozdělena na tři části - praktickou, didaktickou a vlastní výtvarnou část. V teoretické části zkoumám předmět všední a nutný, dále předmět jako nositel významu a předmět jako věc ochrannou či rituální. Narážím na konzum, a zároveň na citlivé chápání předmětu jako na hodnotu v dnešní společnosti. Dávám do kontextu nástroje dob minulých s mobilním telefonem do ruky. Na teoretickou část navazuje část didaktická, jenž je sestavena ze tří hodin, které jsem odučila na kroužku výtvarné výchovy. S dětmi jsme se zabývaly následujícími tématy: Malované zátiší, Výloha obchodního domu a Skříňka s mými věcmi. Vlastní výtvarná část je zaměřena na předměty každodenní potřeby. Vytvořila jsem cyklus dvanácti zátiší, kdy každé jedno zátiší odpovídá jednomu mému blízkému člověku, tedy je sestaveno z jeho věcí, bez kterých by se během dne neobešel, a které si nosí stále u sebe.
The bachelor thesis deals with meaning of objects in our society. This thesis is divided into three parts - practical, didactic and pictorial part. The theoretical part examines an ordinary and necessary subject, subject as a bearer of meaning and a subject as a protective and ritual thing. I am simultaneously reffering to consumerism and sensitive understanding of the subject as a value in today's society. I compare the tools of the past with a mobile phone. The teoretical part is followed by the didactic part, which is composed of three artistic lectures I have given. Me and children discussed the following topics: Painted still life, Shop window and The box with my stuff. The pictorial part focuses on everyday objects. I have created the cycle of twelve still lifes. Each still life coresponds to one particular person, who is close to me, and symbolize their important things.