Prevence syndromu vyhoření ředitelek mateřských škol
Preventing burnout directors of kindergartens
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62279Identifiers
Study Information System: 148081
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
prevence syndromu vyhoření, rizikové faktory vyhoření, ředitelka mateřské školy, syndrom vyhoření, relaxaceKeywords (English)
burnout prevention, burnout risk factors, kindergarten director, burnout syndrome, relaxationBakalářská práce se zabývá syndromem vyhoření u ředitelek mateřských škol a možnostmi jeho prevence. V první části přináší teoretické poznatky o syndromu vyhoření, specifikuje jeho projevy a fáze. Popisuje rizikové i ochranné faktory syndromu vyhoření a uvádí dlouhodobé, střednědobé a krátkodobé postupy v prevenci uvedeného syndromu. Dále charakterizuje pracovní zátěž ředitelky mateřské školy v roli lídra, manažera a vykonavatele vyučovací povinnosti. Praktická část práce se zabývá zjištěním míry vyhoření u ředitelek mateřských škol, zkoumá, jak ho ovlivňují základní pracovní povinnosti, a sleduje, jaké činnosti využívají ředitelky MŠ k prevenci syndromu vyhoření na pracovišti a v osobním životě.
The bachelor's thesis deals with the topic of burnout syndrome among kindergarten directors and the possibilities of its prevention. The first part provides theoretical background of burnout, specifies its symptoms and phases. It describes both risk and protective factors of burnout and presents long-, mid- and short-term preventive measures. Furthermore, it describes the workload of kindergarten director in the roles of leader, manager and executor of the teaching process. The practical part of the thesis aims to establish the extent of burnout among kindergarten directors, it examines its connection with the basic job responsibilities and it monitors the activities used by kindergarten directors at work and in their personal lives in order to prevent burnout.