Ředitel základní školy s právní subjektivitou, ekonomika školy a řízení pedagogického procesu
Headmaster of School with Legal personality, Economics of Educational institutions and Management of Educational Process
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62181Identifiers
Study Information System: 151462
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kitzberger, Jindřich
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Ředitel školy, základní škola, hospodaření, příjmy, pedagogický proces, směrnice, zákonKeywords (English)
Headmaster, primary school, management, income, pedagogice prcess, regulations, lawPráce ředitele základní školy, jejímž zřizovatelem je obec, je velmi náročná pro svou rozmanitost. Ředitel v organizaci vystupuje jako řídící pracovník, pedagog i vykonavatel státní správy. Musí tedy disponovat znalostmi v oblasti ekonomie, práva, personalistiky, vzdělávání a výchovy. Cílem této práce je podchytit pravomoci a odpovědnosti ředitele školy, zmapovat procesy řízení vzdělávacího procesu, ekonomiky školy, řízení provozu a administrace základní školy, jejímž zřizovatelem je obec ve formě příspěvkové organizace a vytvořit optimální organizační strukturu školy. Samotný výzkum je zaměřen na porovnání podílu času, který ředitel základní školy věnuje řízení vzdělávacího procesu, řízení ekonomiky školy, administrativní práci a dalším činnostem při řízení a organizaci školy.
The work of the headmaster of the primary school, which founder is village, is very exacting due to its variety. The headmaster's rule is to be a manager, teacher and state administrator all at once. He must have the basic knowledge of economy, law, human resources management, upbringing and education. The main intention of this dissertation is to notice headmaster's competences and responsibilities and to clarify the management process of the education, the process of the school economy, the procedure of the administration. This dissertation is focused on the comparison of the time percentage that headmaster must dedicate to the education management, economy management, administration and additional organization managerial activity.