Prevence rozvoje specifických poruch učení
Prevention of development of specific learning disabilities
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62154Identifiers
Study Information System: 133917
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Durdilová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
NÁZEV: Prevence rozvoje specifických poruch učení AUTOR: Kateřina Fečková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Lenka Felcmanová ANOTACE: Bakalářská práce se věnuje problematice prevence rozvoje specifických poruch učení. Teoretická část čtenáře seznamuje se specifickými poruchami učení a jejich klasifikací, předškolním vzděláváním a vývojem dítěte předškolního věku. Dále práce pojednává o formách prevence a o konkrétních testech využívaných k časné diagnostice specifických poruch učení. Praktická část se zabývá možnostmi prevence v předškolních zařízeních a porovnává, zda se liší v kraji Praha a v Pardubickém kraji. Realizované dotazníkové šetření zjišťuje zapracovanost problematiky do Školního vzdělávacího programu, další vzdělávání pedagogických pracovníků, kooperaci s poradenskými pracovišti, metody práce s rizikovými dětmi. Výsledky šetření dokládají, ve kterých oblastech se přístup k problematice specifických poruch učení v obou krajích odlišuje a ve kterých jsou obdobné. KLÍČOVÁ SLOVA: diagnostika, prevence, předškolní vzdělávání, specifické poruchy učení
TITLE: Prevention of development of learning disabilities AUTHOR: Kateřina Fečková DEPARTMENT: Department of Special Educadion SUPERVISOR: Mgr. Lenka Felcmanová ABSTRACT: The bachelor thesis deals with the issue of prevention development of learning disabilities. The theoretical part introduces the reader to the learning disabilities and their classification, preschool education and evolution of preschool age child. Further it looks into forms of prevention and specific tests used for early diagnosis of learning disabilities. The practical part deals with the possibilities of prevention in preschools and compares if they are different in the region of Prague and region Pardubice. Realized survey finds out incorporation of issue in the School curriculum, teachers training, cooperation with advisory work and methods of working with risky children. The results of the survey show which areas have different access to learning disabilities in both regions and which are similar. KEYWORDS: diagnostics, prevention, preschool education, learning disabilities