Vrstevnické vztahy dětí v časné adolescenci umístěných v dětském domově
Peer relationships of children in early adolescence placed in foster home
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61682Identifiers
Study Information System: 135275
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Sotáková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
22. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
adolescence, vrstevnické vztahy, ústavní péče, sociální oporaKeywords (English)
adolescence, peer relationships, institutional care, social supportNÁZEV: Vrstevnické vztahy d tí v asné adolescenci umíst ných v d tském domov AUTOR: Anna Rezková KATEDRA: Katedra psychologie VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D. ABSTRAKT: Bakalá ská práce je zam ena na vrstevnické vztahy asných adolescent , kte í byli umíst ni do d tského domova. Práce je rozd lena do dvou ástí. Teoretická ást pojednává o adolescenci jako vývojovém stádiu lov ka, o jednotlivých typech vztah adolescent s vrstevníky, a dále o ústavní pé i i jejím vlivu na osobnost dít te. Empirická ást obsahuje popis metodologického designu, prezentaci a interpretaci výsledk . Diskuze porovnává a uvádí do kontextu výsledky výzkumu s teoretickými koncepty p edstavenými v první ásti práce. Hlavním cílem bakalá ské práce je sonda mapující podobu vrstevnických vztah asných adolescent umíst ných v d tském domov . Dále práce sleduje, zda jsou vrstevníci pro klienty d tského domova zdrojem jejich sociální opory, což bylo následn prokázáno. Bylo zjišt no, že asní adolescenti umíst ní v d tském domov Dolní Po ernice preferují navazování vztah s vrstevníky mimo ústavní prost edí. Výsledky práce mohou pomoci p i ešení výchovných postup v d tských domovech a mohou p ípadn iniciovat sm ry dalšího výzkumu v této oblasti. KLÍ OVÁ SLOVA: adolescence, vrstevnické vztahy, ústavní pé e, sociální opora
TITLE: Peer relationships of children in early adolescence placed in foster home AUTHOR: Anna Rezkova DEPARTMENT: Department of Psychology SUPERVISOR: PhDr. Pavla Presslerova, Ph.D. ABSTRACT: The bachelor's thesis is focused on peer relationships of early adolescents, who were placed in a foster home. The thesis is divided in two parts. The theoretical part deals with adolescence as the stage of human development, with different types of adolescents' relationships with peers and moreover with institutional care and its impact on child's personality. The empirical part includes a description of the methodological design and presentation and interpretation of results. The discussion compares and puts into context the results with theoretical concepts introduced in the first part. The main aim of the thesis is a probe mapping the form of peer relationships of early adolescents placed in a foster home. The thesis also ascertains whether the peers are for clients of the foster home a source of social support. This was proven. It was found that early adolescents placed in the foster home Dolni Pocernice prefer to establishing relationships with peers outside of the institutional environment. The results of the thesis will help with creating of educational strategies in foster homes and will potentially initiate...