Genderové aspekty hry s panenkou
Gender Issues of Playing with Dolls
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61649Identifiers
Study Information System: 134838
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Sotáková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
děti, hra, hračky, gender, panenky, předškolní věkKeywords (English)
children, game, toys, gender, dolls, preschool ageTéma mé práce souvisí s genderovou socializací a s ní přijímanými stereotypy, které vedou k odlišné výchově a odlišným zájmům děvčátek i chlapců. Hlavním cílem výzkumu je zmapovat postoje dětí předškolního věku k různým typům panenek a samotná volba hraček. Protože hra je v předškolním věku klíčovou aktivitou, je důležité znát postoje a preference dětí k jednomu z nejvíce používaných typů hraček. Dalším cílem mé práce je zjistit, zda jsou nejstarší děti mateřské školy genderově vyhraněné, a jestli se jejich vyhraněnost projeví při hře s panenkami a v rozhovoru. Prověřovala jsem také, zda děti ve výběru panenek upřednostňují fyzický vzhled, či preferují kulturně dané charakteristiky. Podle vývojových teorií lze očekávat, že děti předškolního věku mají vybudovanou základní genderovou identitu, která je jimi dosud vnímána jako částečně změnitelná. K dosažení cílů jsem zvolila individuální řízený rozhovor a polostrukturované pozorování. Z mého výzkumu vyplývá, že děti měly podobnou představu o hračkách, které jsou určeny chlapcům a které dívkám (panenky, auto, stavebnice, Gormiti). Zajímavostí je, že dívky i chlapci považují panenku za hračku pro obě pohlaví, ačkoli chlapci ji přeci jen považují za spíše feminní.
The topic of my bachelor's thesis is related to gender socialization and accepted stereotypes, which lead to a different education and interests of girls and boys. Main aim of my research is to explore attitudes of preschool children to different types of dolls and the toy choice itself. As play is a key activity in preschool age, it is important to know attitude and preferences of children to one of most used kind of toy. Another goal of my thesis is to figure out, whether the oldest children in kindergarten are gender distinctive and if their distinctiveness is displayed while playing with dolls and in dialog. I have also observed whether children in the doll's selection prefer physical appearance, or the cultural characteristics. According to the theory of development we may expect that preschool children have built basic gender identity, which is perceived by them as partly changable. I have chosen individual controlled interview and semi-structured observation to achieve the results. My research shows that children have a similar idea of toys that are designed to boys and girls (doll, car, building kit, Gormits). It is interesting that both girls and boys consider doll to be toy for both genders, although boys consider it after all to be rather feminine.