Pedagogické aspekty ve výzkumu problematiky náhradní rodinné péče
Pedagogical Aspects of the Research into Issues of Substitutional Family Care
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61107Identifiers
Study Information System: 93251
Collections
- Kvalifikační práce [17868]
Author
Advisor
Referee
Škoviera, Albín
Vítečková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 12. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
NÁZEV: Pedagogické aspekty ve výzkumu problematiky náhradní rodinné péče AUTOR: Adriana Sychrová ABSTRAKT: Záměrem disertační práce je objasnit úlohu náhradní rodiny ve společnosti z pedagogického pohledu. V práci je předloženo zpracování vybraných pedagogických aspektů, které se jeví v náhradní rodinné péči jako stěžejní. Jedná se o význam rodiny ve společnosti, motivaci k přijetí dítěte, náhradní rodičovství, vzdělávání náhradních rodičů, socializaci dítěte, podpůrné pedagogické aktivity pro rodinu a vzdělávání dítěte. Výzkumná část práce se zabývá procesem vzdělávání dítěte v náhradní rodinné péči z pohledu náhradních rodičů. Výzkum byl realizován jako kvalitativní šetření designem mnohopřípadové studie na základě hloubkových rozhovorů s náhradními rodiči. Analytické postupy vycházely ze zakotvené teorie, sestaven byl paradigmatický model vzdělávání dítěte v náhradní rodinné péči. Z výsledků výzkumu vyplývá, že náhradní rodiny vytvářejí svůj vlastní záměrný způsob dosahování výchovně-vzdělávacích cílů, který je možné pojmenovat jako rodinné kurikulum. Rodinné kurikulum je charakterizováno pěti dimenzemi, které se vzájemně ovlivňují. Jedná se o výchovné a vzdělávací priority rodiny, rodinný vzdělávací režim, strategie vyjednávání se školou, tvorbu podpůrné pedagogické sítě a výsledky vzdělávání a jejich...
TITLE: Pedagogical Aspects of the Research into Issues of Substitutional Family Care AUTHOR: Adriana Sychrová ABSTRACT: The aim of the dissertation is to clarify the role of foster and adoptive families in the society from a pedagogical perspective. This work presents elaboration of selected pedagogical aspects that appear to be essential in foster and adoptive care. These are the importance of the family in society, the motivation for adopting or fostering a child, adoptive and foster parenting, education of adoptive and foster parents, the child's socialization, socio- pedagogical support network for adoptive and foster families and the child's education. The research part of the paper deals with the process of education of the child in substitutional family care from the perspective of adoptive and foster parents. The research was conducted as a qualitative survey by the multiple-case study design based on interviews with adoptive and foster parents. Analytical procedures were based on the grounded theory. A paradigmatic model of education of a child in an adoptive or foster family was designed. The research results show that the foster and adoptive families create their own deliberate way of achieving educational goals that can be termed family curriculum. Family curriculum is characterized by five...