Prostorová orientace a samostatný pohyb dětí se zrakovým a kombinovaným postižením v raném věku
Orientation and mobility of children with visual and multiple disabilities in early childhood
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60813Identifiers
Study Information System: 118780
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Květoňová, Lea
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
zrakové postižení, kombinované postižení, prostorová orientace a samostatný pohyb (PO SP), raný věk, raná péče, rodinaKeywords (English)
visual impairment, multiple disability, orientation and mobility (O&M), early childhood, early intervention, familyTato práce se zabývá prostorovou orientací a samostatným pohybem (PO SP) u dětí se zrakovým a kombinovaným postižením v raném věku. Podává základní informace o jedincích se zrakovým a kombinovaným postižení, raném věku, rané péči, PO SP, o významu rodiny a možnostech podpory raného učení. Největší pozornost je věnována oblastem učení PO SP v raném věku a pomůckám PO SP určeným dětem. Dále se zabývá situací v oblasti PO SP u dětí v raném věku v České republice.
This thesis deals with orientation and mobility (O&M) of children with visual and multiple disabilities in early childhood years. It provides basic information about individuals with visual and multiple disabilities, about early childhood, about early intervention, about O&M, about importance of family and about possibilities of support in early learning. The main attention is focused on content areas of O&M in early childhood years and devices O&M for children. It also deals with the situation in the sphere of O&M for children in early childhood in the Czech Republic.