NPR Borečský vrch jako exkurzní cíl výuky botaniky na SŠ
NPR Borečský vrch as a Excursion Destination
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60780Identifiers
Study Information System: 118755
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Skýbová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
NPP Borečský vrch, exkurze, klíč k určování mechorostůKeywords (English)
NNL Boreský Hill, excursion, field guide to bryophytesCílem diplomové práce bylo provést analýzu kurikulárních dokumentů pro gymnázia z hlediska mechorostů a následně připravit botanickou exkurzi na území Národní přírodní památky (dále NPP) Borečský vrch s vhodnými didaktickými materiály. Učebnice byly srovnávány podle několika kritérií - druhová četnost zastoupených mechorostů, obrazová dotace, informace o ekologii a významu mechorostů pro ekosystém a člověka, náměty na exkurzi a pracovní činnost. Z Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia byla vybrána témata, která se týkají plánované exkurze. Nejdříve jsou v práci uvedeny souhrnné informace o vybrané lokalitě NPP Borečský vrch, kterou jsem navštívila v srpnu 2012 a v únoru 2013. Následuje průzkum a botanické zhodnocení lokality. Celkem bylo určeno osm stanovišť, na kterých budou studenti plnit stanovené úkoly. Obsahem kapitoly Návrh exkurze jsou vytvořené didaktické materiály pro exkurzi - charakteristika vybraných druhů rostlin, charakteristika druhů mechorostů uvedených v klíči, klíč pro determinaci mechorostů na lokalitě a při laboratorních pracích, průvodce trasou pro učitele, pracovní listy studentů. Vytvořené materiály byly ověřeny studenty při laboratorních pracích v březnu 2013 a exkurzi realizované pro nepřízeň počasí až v dubnu 2013. Výsledky ověřování jsou diskutovány v sedmé...
The aim of the present paper is to analyze the curricula for secondary schools in terms of mosses and subsequently prepare a botanical excursion to the NNL Borečský Hill with appropriate didactic materials. Textbooks were compared according to several criteria - the frequency of species of mosses, visual aid, information on the ecology and significance of mosses to ecosystem and human well-being, ideas on field trips and work activities. Topics relating to the planned excursion were selected from the Framework Education Programme. At first, the paper summarizes information about the selected location NNL Borečský Hill which I visited in August 2012 and February 2013. Then an exploration and evaluation of botanical sites follow. There are eight designated sites where the students would perform set tasks. The Chapter: Excursion Proposal contains educational materials created for the excursion - characteristics of selected plant species, characteristic species of bryophytes listed in the field guide, the field guide to bryophytes used on location as well as during laboratory work, route guide for teachers, student worksheets. The materials were tested by students in laboratory work in March 2013 and during the postponed excursion (due to bad weather) in April 2013. The results of the verification are...