Show simple item record

Reform of the French orthography in 1990
Reforma francouzského pravopisu z roku 1990
dc.contributor.advisorKlinka, Tomáš
dc.creatorKaderová, Kateřina
dc.date.accessioned2017-05-18T14:04:08Z
dc.date.available2017-05-18T14:04:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/60542
dc.description.abstractKateřina Kaderová La réforme de l'orthographe française de 1990 - Reform of the French orthography in 1990 Klíčová slova: French, reform of orthography, 1990, new orthography, teachers, the Czech Republic Diploma thesis - abstract (English) The reform of the French orthography from 1990 has not a clear position more than twenty years after its publication. Lively debates about it are calming down and it is high time to think about its future. We are going to present the reform in the whole in this work with the emphasis to the school environment which has a decisive influence to its expansion. The aim of the work is to gather enough data to formulate recommendations to Czech teachers about how to treat the reform and how much of it include in the lessons, if anything. The reform is gradually spreading especially thanks to the effort of its supporters. In French schools, it has been finally officialised but there are no rules in the Czech Republic. By means of a research among Czech teachers, we have realized that they are quite informed about the new orthography and their approach is rather positive. Some of them have been already teaching the new forms and others can join them after considering all pros and cons.en_US
dc.description.abstractKateřina Kaderová La réforme de l'orthographe française de 1990 - Reforma francouzského pravopisu z roku 1990 Klíčová slova: francouzština, reforma pravopisu, 1990, nový pravopis, učitelé, Česká republika Diplomová práce - abstrakt (český) Více jak 20 let po své publikaci nemá reforma francouzského pravopisu z roku 1990 stále své jasné místo. Vzrušené debaty pomalu utichají a přichází čas zamyslet se nad tím, jak s ní dále naložit. V této diplomové práci představíme reformu v celé její šíři a zaměříme se zejména na školní prostředí, které má na její rozšířenost zásadní vliv. Cílem práce je posbírat dostatek podkladů, které nám umožní formulovat doporučení pro české učitele francouzštiny, jak se postavit k reformě, zda ji zapojit do výuky a v jaké míře. Reforma se pomalu prosazuje zejména díku úsilí jejích podporovatelů. Ve francouzském školství už má oporu i v oficiálních dokumentech, ale v České republice samozřejmě nic předepsané není. Pomocí výzkumu mezi českými pedagogy jsme zjistili, že informovanost o novém pravopisu je poměrně vysoká a vztah k němu relativně kladný. Někteří učitelé již nové formy ve výuce používají a další se k nim mohou přidat po uvážení všech pro a proti.cs_CZ
dc.languageFrenchcs_CZ
dc.language.isofr_FR
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectfrancouzštinacs_CZ
dc.subjectreforma pravopisucs_CZ
dc.subject1990cs_CZ
dc.subjectnový pravopiscs_CZ
dc.subjectučitelécs_CZ
dc.subjectČeská republikacs_CZ
dc.subjectFrenchen_US
dc.subjectreform of orthographyen_US
dc.subject1990en_US
dc.subjectnew orthographyen_US
dc.subjectteachersen_US
dc.subjectthe Czech Republicen_US
dc.titleRéforme de l' orthographe française de 1990fr_FR
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-01-14
dc.description.departmentKatedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId119957
dc.title.translatedReform of the French orthography in 1990en_US
dc.title.translatedReforma francouzského pravopisu z roku 1990cs_CZ
dc.contributor.refereeMüllerová, Eva
dc.identifier.aleph001558954
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - francouzský jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French Languageen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - francouzský jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - French Languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csKateřina Kaderová La réforme de l'orthographe française de 1990 - Reforma francouzského pravopisu z roku 1990 Klíčová slova: francouzština, reforma pravopisu, 1990, nový pravopis, učitelé, Česká republika Diplomová práce - abstrakt (český) Více jak 20 let po své publikaci nemá reforma francouzského pravopisu z roku 1990 stále své jasné místo. Vzrušené debaty pomalu utichají a přichází čas zamyslet se nad tím, jak s ní dále naložit. V této diplomové práci představíme reformu v celé její šíři a zaměříme se zejména na školní prostředí, které má na její rozšířenost zásadní vliv. Cílem práce je posbírat dostatek podkladů, které nám umožní formulovat doporučení pro české učitele francouzštiny, jak se postavit k reformě, zda ji zapojit do výuky a v jaké míře. Reforma se pomalu prosazuje zejména díku úsilí jejích podporovatelů. Ve francouzském školství už má oporu i v oficiálních dokumentech, ale v České republice samozřejmě nic předepsané není. Pomocí výzkumu mezi českými pedagogy jsme zjistili, že informovanost o novém pravopisu je poměrně vysoká a vztah k němu relativně kladný. Někteří učitelé již nové formy ve výuce používají a další se k nim mohou přidat po uvážení všech pro a proti.cs_CZ
uk.abstract.enKateřina Kaderová La réforme de l'orthographe française de 1990 - Reform of the French orthography in 1990 Klíčová slova: French, reform of orthography, 1990, new orthography, teachers, the Czech Republic Diploma thesis - abstract (English) The reform of the French orthography from 1990 has not a clear position more than twenty years after its publication. Lively debates about it are calming down and it is high time to think about its future. We are going to present the reform in the whole in this work with the emphasis to the school environment which has a decisive influence to its expansion. The aim of the work is to gather enough data to formulate recommendations to Czech teachers about how to treat the reform and how much of it include in the lessons, if anything. The reform is gradually spreading especially thanks to the effort of its supporters. In French schools, it has been finally officialised but there are no rules in the Czech Republic. By means of a research among Czech teachers, we have realized that they are quite informed about the new orthography and their approach is rather positive. Some of them have been already teaching the new forms and others can join them after considering all pros and cons.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra francouzského jazyka a literaturycs_CZ


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV