Čtenářství žáků vyučovaných genetickou metodou
Readership of pupils taught by the genetic method
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60512Identifiers
Study Information System: 118123
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Klumparová, Štěpánka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
čtenářství, genetická metoda, monitorování, třetí ročník, čtenářské strategie, čtenářské postojeKeywords (English)
readership, genetic method, monitoring, third grade, reading strategies, reading attitudes111 ABSTRAKT Diplomová práce sleduje vliv genetické metody prvopočátečního čtení na pozdější čtenářství dětí třetích tříd. Cílem diplomové práce je porovnání výsledků dětí v jednotlivých čtenářských složkách, které lze u dětí sledovat, a to jak u dětí vyučovaných dříve metodou analyticko-syntetickou, tak metodou genetickou a sledování vlivu obou metod na tyto výsledky. Získaná data byla dána do souvislosti s vlivy, které do výuky vnáší učitel. Následně byly předloženy návrhy kroků pro jednotlivé sledované třídy k zefektivnění rozvoje čtenářství. Teoretická rovina obsahuje témata, která úzce souvisejí se čtenářstvím dětí. Praktická rovina je založena na výzkumu vedoucímu k naplnění cíle práce. K získání dat pro výzkum byl použit dotazník pro děti a pro učitele. Závěr práce shrnuje, čím se diplomová práce zabývá a poukazuje na výsledky výzkumu, které ukázaly pozitivní vliv na čtenářství v případě vyučování genetickou metodou v kombinaci s konkrétními činnostmi, které do výuky zavádí učitel. V závěru se odkazuji také na jednotlivé kroky navržené pro každou ze sledovaných tříd na rozvoj čtenářství, které se mohou stát inspirací pro všechny učitele, kterým na čtenářství dětí záleží.
112 ABSTRACT This thesis explores the influence of so called "genetic method of initial reading learning" for further readership of children in the third class of elementary school. The aim of this thesis is to compare children's results in individual monitored elements at both children taught earlier by so called "analytic-synthetic method" and those taught by the "genetic method" monitoring the impact of both methods on these results. The data obtained has been linked with the effects brought by individual teachers. Subsequently, proposals for each of the monitored classes were presented to optimize the reading skills development. The theoretical part contains the topics that are closely related to children's reading skills development. The practice part is based on the research leading to the fulfillment of the thesis objectives. A questionnaire for children and teachers was used as the main source of data. The conclusion summarizes the thesis learnings and points out its results showing positive impacts of "genetic method" combined with specific activities used by the teacher. In the conclusion, I refer also to the steps for further reading skills development proposed for each of the classes monitored, which can become an inspiration for all teachers who care about the children's reading.