Vstup do dramatické výchovy prostřednictvím literární výchovy
Access to education through dramatic literary education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60472Identifikátory
SIS: 120585
Kolekce
- Kvalifikační práce [18629]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holemá, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
12. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
literární výchova, tvůrčí výuka, dramatická výchova, cíle osobnostně-sociální výchovy, analýza literární předlohy, dramatičnostKlíčová slova (anglicky)
Literary education, creative teaching, drama, personality and social goals of education, analysis of literary works, drama11 Abstrakt Téma diplomové práce "Vstup do dramatické výchovy prostřednictvím literární výchovy" se zabývá kreativním edukačním procesem literární výchovy, který využívá metod a principů dramatické výchovy na 1.stupni ZŠ. Teoretická část se zabývá možnostmi integrace oblastí lidského poznání, mezipředmětovými vztahy a přítomností kreativní složky v Rámcovém vzdělávacím programu. Teoretická část poukazuje i na efektivitu propojení literární výchovy s výchovnou dramatikou. V hlavní části (praktická část) je soubor literárně-dramatických dvojlekcí, kde se tvůrčím způsobem analyzují různé literární žánry. Promyšleně vystavěné lekce nabízí žákům cestu k hlubšímu pochopení literárního díla (textu) nejen v rovině racionálních významů, ale i v oblasti emotivní. Soubor lekcí je v souladu s novým pojetím základního vzdělávání ( vis RVP) jehož cílem je rozvoj dítěte v oblasti kognitivní (zejména získávání nástrojů pro poznávání a rozvoj myšlenkových operací), v oblasti kompetencí, postojů a hodnot. Soubor lekcí klade důraz na mezipředmětové vztahy a kreativitu. Část lekcí byla v průběhu školního roku 2012/13 vyzkoušena (reflektována) s dětmi na základní škole.
12 Abstract My thesis "Access to education through dramatic literary education" focuses on creative educational process of literary education which uses the methods and principles of drama education at the level of primary school education. The theoretical part deals with a possibility to integrate the area of human knowledge, interdisciplinary relationships and the presence of creative component into RVP. Theoretical part also points out the effectiveness of linking drama education with literary education. In the main part (practical part) we can find an ensemble of literary-drama lessons which analysis creatively a different literary genres. Well thought through lessons provides students with deeper understanding on literary work (text) not only in term of rational meanings, but emotional as well. The set of lessons is in line with the new concept of primary education (vis. RVP) which goal is child development in cognitive area (especially acquisition of tools for exploring and developing thought flow), in skill area, attitudes and values. The set of lessons emphasizes on interdisciplinary relationships and creativity. Part of the lessons was tested (reflected) with children in primary school during the school year 2012/2013