Uvažování a usuzování u předškolních dětí v předmatematické výchově
Reasoning and jugement in preschool age in pre-mathematics
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60454Identifiers
Study Information System: 100197
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Kvasz, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
uvažování, usuzování, předškolní dítě, předmatematická výchova, předmatematické aktivity, rozvoj logického myšleníKeywords (English)
Jugement, reasoning, preschool child, pre-mathematics, developement of logical reasoningDiplomová práce se věnuje tématu uvažování a usuzování u předškolních dětí v předmatematické výchově a zabývá se vývojem myšlení u této skupiny. Diplomová práce vychází z toho, že předškolní vzdělávání je nezastupitelné. Teoretická část je zaměřená především na vývoj, typy a stimulaci myšlení dítěte předškolního věku. V praktické části je stimulace myšlení redukována na procesy uvažování a usuzování, respektive na možnosti stimulací v podobě pracovních listů. Diplomová práce předkládá třináct původních pracovních listů, jejichž vhodnost byla ověřena na dvaceti dětech ve věku 5-6 let jedné mateřské školy.
This thesis focuses on thinking and reasoning in preschool children in the mathematical education and deals with the development of thinking in this group. This thesis is based on the fact that preschool education is indispensable. The theoretical part is focused on development, stimulate thinking and types of preschool age child. The practical part is to stimulate thinking processes reduced to thinking and reasoning, or the possibility of stimulation in the form of worksheets. This thesis presents thirteen original worksheets, whose suitability was tested on twenty children aged 5-6 years in one kindergarten.