Aktivizační metody a formy práce ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy
Activating methods and forms of work in teaching Mathematics at primary school
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60430Identifiers
Study Information System: 131632
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
matematika, didaktická hra, vyučovací metoda, vyučovací formaKeywords (English)
mathematics, didactic game, teaching method, teaching formHlavním cílem diplomové práce je vytvoření souboru didaktických her pro využití ve výuce matematiky na 1. stupni základní školy. Teoretická část je věnována klasifikaci metod a organizačních forem, vychází z prostudované literatury zejména metodické povahy. Praktická část se věnuje využití aktivizačních metod a forem, především konkrétním didaktickým hrám v matematice. Kapitola nazvaná Soubor didaktických her obsahuje patnáct didaktických her se zaměřením na rozvoj tvořivosti a logického uvažování ověřených v praxi se žáky na 1. stupni několika základních škol. U každé hry jsou uvedeny rozvíjené klíčové kompetence, didaktický cíl, doporučený ročník, popis činnosti, potřebné pomůcky a dále také reflexe z realizace hry se žáky, která je rozšířena o možná úskalí, doporučení či obměny.
The Diploma Thesis aims to make a collection of didactic games for Mathematics education at primary schools. The theoretical part of the Thesis deals with methods and forms, which are based on studied literature, mainly of methodical kind. The practical part engages in using activating methods and forms, primarily concrete didactic games in Mathematics. The chapter named "Collection of games" includes fifteen didactic games focused on development of creativity and logical thinking, which are verified by young learners at the lower-primary level of several schools. The characterization of each game is composed of many parts, where key competencies, a didactic aim, a recommended grade, a description of the activity, needed aids and also reflections of the realization of the game with children are indicated. The realization is variegated of anticipated difficulties, recommendations and modifications.