Pojem evoluce a jeho vnímání u žáků základních a středních škol
Term of evolution and its understanding by students of secondary schools and high schools
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60405Identifiers
Study Information System: 132070
Collections
- Kvalifikační práce [18678]
Author
Referee
Teodoridis, Vasilis
Pavlasová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Klíčová slova: evoluce, analýza učebnic, kurikulární dokumenty, školský systém, Anglie Skotsko, Česká republika, dotazníkové šetření, výukové materiályKeywords (English)
Key words: evolution, the textbooks analysis, curriculum, education system, England, Scotland, the Czech Republic, a questionnaire research, teaching materialsRigorózní práce se zabývá pojetím evoluční tématiky ve školách a v učebnicích. Představuje školské systémy a kurikulární dokumenty Anglie, Skotska a České republiky, na základě kterých byla v těchto státech provedena analýza učebnic biologie, jež byla zaměřena na evoluční tématiku. Celkem bylo ve výzkumu zahrnuto 62 učebnic od 27 různých nakladatelů. Komparativní SWOT analýza těchto učebnic ukázala, že v Anglii, Skotsku a v České republice se zásadně odlišuje podání celého předmětu biologie, což se samozřejmě odráží i při interpretaci studované evoluční problematiky. V důsledku toho byl v České republice proveden dotazníkový průzkum, který mapuje vědomosti a osobní názory žáků druhého stupně základních škol, víceletých gymnázií a čtyřletých gymnázií. Výzkumu se zúčastnilo celkem 586 žáků. Bylo zjištěno, že v kontextu s evolučními procesy žákům dělají problémy i běžně používané biologické, resp. evoluční pojmy (tj. např. přizpůsobení organismů, vývoj organismů) a na druhou stranu někteří z nich dokáží bez problému definovat i složitější evoluční témata (např. neodarwinismus). Osobní názory žáku na problematiku evoluce jsou poměrně rozmanité. Někteří se o danou oblast vůbec nezajímají, jiní mají k evoluční tématice mnoho otázek. Některé dotazy jsou oprávněné, jiné vyplývají v podstatě z nepochopení...
This thesis deals with the conception of evolutionary topic in schools and textbooks. It introduces education systems and curricular documents of England, Scotland and the Czech Republic. Based on this information an analysis of biology textbooks was made, which was focused on the theme of evolution. The research included 62 textbooks distributed by 27 different publishers. Comparative SWOT analysis of these textbooks has shown that the concept of biology in general is presented differently, what is also reflected in the interpretation of the studies of evolution. The questionnaire research based on those findings was done in the Czech Republic. It is focused on secondary school and high school pupil's knowledge and their personal opinions about this topic. 586 pupils took part in this research. It was found that in the context of evolutionary processes the pupils have problems to use commonly known biological, or evolutionary terms (e.g. adaptation, evolution of the organisms). On the other hand some pupils can easily define some more complicated evolutionary topics such as Neo-Darwinism. Pupils have quite various personal opinions on the issue of the evolution. Some of them are not interested in this area; the others have many questions about the topic of evolution. Some questions are relevant,...