Zobrazit minimální záznam

Usage of alternative and augmentative systems of communication within logopedic intervention of individuals with combined disabilities
dc.creatorSaláková, Kateřina
dc.date.accessioned2024-08-08T08:29:56Z
dc.date.available2024-08-08T08:29:56Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/60381
dc.description.abstractShrnutí Rigorózní práce nabízí podrobný rozbor logopedické intervence se zaměřením na systémy alternativní a augmentativní komunikace u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami (kombinované postižení) různého věku (19, 12, 8 let). V teoretické části předkládáme obecnou charakteristiku komunikační schopnosti jako součásti sdělovacího procesu, jejího možného narušení v souvislosti s kombinovaným postižením respondentů i vlastní logopedickou intervenci, kdy poukazujeme na posun terapeutických přístupů orientovaných od zvukové stránky řeči k obsahové. Popis kombinovaného postižení prezentujeme z pohledu časté kombinace mozkové obrny a mentální retardace včetně symptomatologie a diagnostiky. Poslední kapitola profiluje jednotlivé systémy alternativní a augmentativní komunikace i kritéria uplatňovaná v průběhu jejich volby. Výzkumná část podává detailní přehled logopedické intervence v jednotlivých vývojových etapách respondentů. Následné zhodnocení jednotlivých terapeutických přístupů předkládá závěry nekoordinované a nesystematické logopedické intervence, která je i přes včasnou diagnostiku realizována ve věku čtyř let jedinců. Současná podpora všech složek, tj. primárních funkcí, řeči a komunikace představuje u respondentů různorodou subvenci. Systémy alternativní i augmentativní komunikace jsou u jedinců...cs_CZ
dc.description.abstractThe dissertation provides a detailed analysis of logopedic intervention. It focuses on systems of alternative and augmentative communication of individuals with special learning and educational needs (combined disability) in different age (19,12, 8 years). Theoretical part presents firstly general characteristics of communicational skills as a part of communication process and their possible violation with regards to respondent's combined disabilities and secondly researcher's own logopedic intervention. The work shows a shift within theoretical approaches from sound aspects of speech to its content. Combined disability is described from the perspective of frequent combination of celebral palsy and mental disorder. Symptomatology and diagnosis are also included. Last chapter profiles individual systems of alternative and augmentative communication as well as criteria used in the process of their choice. Own research focuses on detailed overview of logopedic intervention within each developmental stage of the respondents. Following evaluation of individual therapeutic approaches indicates conclusions of unsystematic and discoordinated logopedic intervention which was put into practise at the age of four years. Simultaneous support of all elements i.e. primary functions, speech and communication is...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectKombinované postiženícs_CZ
dc.subjectmozková obrnacs_CZ
dc.subjectmentální retardacecs_CZ
dc.subjectkomunikacecs_CZ
dc.subjectnarušená komunikační schopnostcs_CZ
dc.subjectvědní obor logopediecs_CZ
dc.subjectlogopedická intervencecs_CZ
dc.subjectucelená rehabilitacecs_CZ
dc.subjectsystémy alternativní a augmentativní komunikacecs_CZ
dc.subjectCombined disabilityen_US
dc.subjectcelebral palsyen_US
dc.subjectmental disorderen_US
dc.subjectcommunicationen_US
dc.subjectcommunication skill disorderen_US
dc.subjectscientific branch logopedicsen_US
dc.subjectlogopedic interventionen_US
dc.subjectcomprehensive rehabilitationen_US
dc.subjectsystem of alternative and augmentative communicationen_US
dc.titleVyužití systémů alternativní a augmentativní komunikace v rámci logopedické intervence u jedinců s kombinovaným postiženímcs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-02-04
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId113572
dc.title.translatedUsage of alternative and augmentative systems of communication within logopedic intervention of individuals with combined disabilitiesen_US
dc.contributor.refereeKlenková, Jiřina
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineRigorózní řízení - Speciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csRigorózní řízení - Speciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csShrnutí Rigorózní práce nabízí podrobný rozbor logopedické intervence se zaměřením na systémy alternativní a augmentativní komunikace u jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami (kombinované postižení) různého věku (19, 12, 8 let). V teoretické části předkládáme obecnou charakteristiku komunikační schopnosti jako součásti sdělovacího procesu, jejího možného narušení v souvislosti s kombinovaným postižením respondentů i vlastní logopedickou intervenci, kdy poukazujeme na posun terapeutických přístupů orientovaných od zvukové stránky řeči k obsahové. Popis kombinovaného postižení prezentujeme z pohledu časté kombinace mozkové obrny a mentální retardace včetně symptomatologie a diagnostiky. Poslední kapitola profiluje jednotlivé systémy alternativní a augmentativní komunikace i kritéria uplatňovaná v průběhu jejich volby. Výzkumná část podává detailní přehled logopedické intervence v jednotlivých vývojových etapách respondentů. Následné zhodnocení jednotlivých terapeutických přístupů předkládá závěry nekoordinované a nesystematické logopedické intervence, která je i přes včasnou diagnostiku realizována ve věku čtyř let jedinců. Současná podpora všech složek, tj. primárních funkcí, řeči a komunikace představuje u respondentů různorodou subvenci. Systémy alternativní i augmentativní komunikace jsou u jedinců...cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation provides a detailed analysis of logopedic intervention. It focuses on systems of alternative and augmentative communication of individuals with special learning and educational needs (combined disability) in different age (19,12, 8 years). Theoretical part presents firstly general characteristics of communicational skills as a part of communication process and their possible violation with regards to respondent's combined disabilities and secondly researcher's own logopedic intervention. The work shows a shift within theoretical approaches from sound aspects of speech to its content. Combined disability is described from the perspective of frequent combination of celebral palsy and mental disorder. Symptomatology and diagnosis are also included. Last chapter profiles individual systems of alternative and augmentative communication as well as criteria used in the process of their choice. Own research focuses on detailed overview of logopedic intervention within each developmental stage of the respondents. Following evaluation of individual therapeutic approaches indicates conclusions of unsystematic and discoordinated logopedic intervention which was put into practise at the age of four years. Simultaneous support of all elements i.e. primary functions, speech and communication is...en_US
uk.file-availabilityP
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.embargo.reasonThe annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.en
uk.embargo.reasonPřílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.cs
uk.thesis.defenceStatusO
dc.identifier.lisID990015580710106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV