Kompetenční profil ředitelů škol a jejich další vzdělávání
Competence profile of headteachers and their in-service training
rigorous thesis (RECOGNIZED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60376Identifiers
Study Information System: 131631
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 2. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
kompetence, další vzdělávání, ředitel školyKeywords (English)
competency, in-service training, headteacherZávěrečná práce se zabývá problematikou profesních kompetencí ředitelů škol a z nich vycházejících potřeb jejich dalšího vzdělávání. Daná problematika je posuzována s ohledem na stupeň školy a fázi profesní dráhy ředitele. Práce vychází z potřeby jednoznačné definice toho, jakými znalostmi, dovednostmi a postoji by měli ředitelé škol disponovat, aby byli úspěšnými školskými manažery. To je současně také jedna z podmínek pro nastavení smysluplného kariérního systému ve školství a základ pro systematický další profesní rozvoj ředitelů škol. Práce přináší návrh generického kompetenčního profilu vrcholového výkonu společného pro ředitele všech stupňů škol a návrh rámcové struktury dalšího profesního vzdělávání ředitelů škol, který koresponduje s potřebnými kompetencemi. To by ve svém důsledku mělo vést ke zlepšení profesní přípravy ředitelů škol, a tím i ke zvýšení kvality škol, které řídí.
The thesis deals with the issues of headteachers' vocational competences and their needs for in-service training. The issue is assessed with regard to school degree and a phase of headmaster's career. The thesis is based on the need to clearly define what knowledge, abilities and attitudes should headteachers have to be able to manage the school successfully. This is also one of the conditions for creating a meaningful career system in schooling and a basis for a systematic further vocational development of headteachers. The thesis suggests a generic top performance profile of headteachers of all school degrees and a structure of their in-service training which corresponds to necessary competence. As a result, this should lead to an improvement of vocational training of headteachers and subsequently to higher quality of schools they manage.