Literatur im Film: Der Roman Professor Unrat (1905) von Heinrich Mann und der Film Der blaue Engel (1930) von Josef Sternberg
Literature in film: A novel, Professor Unrat (1905) by Heinrich Mann and a film adaptation, Der blaue Engel (1930) directed by Josef von Sternberg
Literatura ve filmu: Román Professor Unrat (1905) od Heinricha Mana a jeho filmová adaptace Der blaue Engel (1930) od Josefa Sternberga
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60218Identifiers
Study Information System: 91835
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Markvartová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - German Language Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
German
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Novelle, Heinrich Mann, Wilhelminismus, Satire, Tonfilm, Marlene Dietrich, Josef von Sternberg, Emil JanningsKeywords (English)
novel, Heinrich Mann,Wilhelminism, satire, sound film, Marlene Dietrich, Josef von Sternberg, Emil JanningsBakalářská práce seznamuje s osobností Heinricha Manna a s dobou, ve které spisovatel žil. Jako svůj hlavní cíl porovnává původní satirický román Profesor Neřád s jeho filmovou podobou nazvanou Modrý anděl. Výsledkem je zjištění, že filmové zpracování do jisté míry změnilo původní autorův záměr. Jednotlivé kapitoly se také zaměřují na režiséra filmové adaptace Josefa Sternberga a herce v hlavních rolích. Dále se zabývá soudobou filmovou kritikou a významem hudby v jednom z prvních zvukových filmů.
This bachelor thesis discusses the personality of Heinrich Mann and the period in which the writer lived. The main goal is to compare the original satirical novel Professor Unrat with its film adaptation, Blue Angel. The conclusion is that the film changed the original intention of the author to a certain extent. Individual chapters also focus on the director of the film of the book, Josef von Sternberg, and the leading actors. It also deals with the contemporary 1930s film critic and the importance of the music in one of the first films with sound.