Kurikulární reforma v ČR a na Slovensku a její komparace z hlediska právního zakotvení, průběhu a postojů pedagogických pracovníků
Curricular reform in the Czech Republic and the Slovak Republic and its comparison in terms of legal constitution, conduct and attitudes of the educational staff
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60194Identifikátory
SIS: 133036
Katalog UK: 990016224130106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trojan, Václav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
9. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Kurikulum, kurikulární reforma, rámcový (státní) vzdělávací program, školní vzdělávací program, celoživotní učení, klíčové kompetence, průřezová témata, obsah vzdělání, výkonový a obsahový standard, mezinárodní šetřeníKlíčová slova (anglicky)
Curriculum, curriculum reform, the general educational program, school educational program, key competencies, performance and content standards, international investigationHlavním cílem práce je zjištění shod a odlišností kurikulární reformy v ČR a na Slovensku z hlediska právního zakotvení, průběhu a postojů pedagogických pracovníků k příslušným změnám. Jako výzkumná metoda byla použita kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu, tj. textová analýza dokumentů (právní normy, koncepční i strategické dokumenty) a dotazníkové šetření (názory a postoje pedagogických pracovníků). Respondenti pro dotazníkové šetření byli vybráni stratifikovaným výběrem tak, aby zahrnovali vedoucí pedagogické pracovníky i řadové učitele, základní i střední školy, a to v obou zemích. Z komparace vyplynulo, že průběh kurikulární reformy byl v obou zemích velmi podobný, ačkoliv na Slovensku probíhal s menším časovým odstupem. Rámcové vzdělávací programy v ČR a státní vzdělávací programy na Slovensku shodně uvádí povinný rámec vzdělávaní prostřednictvím vzdělávacích cílů, kompetencí, výsledků vzdělání a obsahu vzdělávání. Obsahově však mezi nimi existují i odlišnosti. Kvantitativní výzkum prokázal nižší míru akceptace reformy v ČR oproti Slovensku, s čímž souvisí i nižší míra obeznámenosti pedagogických pracovníků v ČR. Míra podpory v oblasti metodické, materiální a finanční je v obou zemích podobná. Respondenti v obou zemích se shodli, že nejvýraznější změnou, kterou přinesla kurikulární...
The main objective of this work is to identify similarities and differences of the curricular reform in the Czech Republic and the Slovak Republic in terms of legal constitution, conduct and attitudes of the educational staff. As a research method uses a combination of qualitative and quantitative research, textual analysis of documents (legal norms, conceptual and strategic documents) and the questionnaire (opinions and attitudes of teachers). Respondents for the survey were selected by stratified selection to include leading educators and ordinary teachers, primary and secondary schools in both countries. The comparison showed that the process of curriculum reform in both countries are very similar, although the Slovak conducted with less delay. Framework educational programs in the Czech Republic and public education programs to Slovak consistently beyond the compulsory education through learning objectives, competencies, learning outcomes and course content. Content, but among them there are also differences. Quantitative research has demonstrated a lower level of acceptance of reforms in the Slovak Republic in comparison, which is related to a lower degree of familiarity of teachers in the country. Intensity of methodological, material and financial is similar in both countries. Respondents in both...
