Aspects of Politeness in a Classroom of English as a Second Language
Zdvořilostní aspekty ve výuce angličtiny jako druhého jazyka
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/60068Identifiers
Study Information System: 132051
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Matuchová, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Zdvořilost, tvář, zdvořilostní strategie, pozitivní zdvořilost, negativní zdvořilost, verbální zdvořilost, interakce ve třídě, didaktický diskurzKeywords (English)
Politeness, face, politeness strategy, positive politeness, negative politeness, verbal politeness, classroom interaction, didactic discourseTato diplomová práce se zabývá zdvořilostí a její realizací v diskurzu školní třídy. Teoretická část popisuje nejvlivnější teorie zdvořilosti a také zjištění v oblasti výuky pragmatiky a jazykové zdvořilosti. Výzkum v této práci se zaměřuje na analýzu slovních realizací zdvořilosti v promluvách učitelů, které se objevily v nahrávkách čtyř lekcí anglického jazyka. Výzkum byl navrhnut tak, aby ověřil dvě hypotézy: (1) učitelé jsou v zásadě zdvořilí v hodinách angličtiny jako druhého jazyka a (2) zdvořilostní strategie českých lektorů se liší od zdvořilostních strategií lektorů, kteří jsou rodilí mluvčí. Analytická část převzala hledisko pozitivní a negativní tváře Brownové a Levinsona. Poslední část práce usiluje o shrnutí důsledků, která tato práce, její teoretická část a výzkum, má pro výuku angličtiny jako druhého jazyka.
This thesis deals with politeness and its realization in a classroom discourse. The theoretical part describes the most influential politeness theories and also the findings on the topic of teaching pragmatics and linguistic politeness. The research in the thesis focuses on analysis of teachers' verbal realizations of politeness as found in the recordings of four English lessons. The research was designed to verify the two hypotheses: (1) teachers are basically polite in a classroom of English as a second language and (2) politeness strategies of Czech teachers of English differ from those of native speaking teachers. The analytical part adopts the viewpoint of Brown and Levinson's positive and negative politeness. The last part of the thesis aims at summarizing the implications that this thesis, its theoretical summary and its research, have for teaching English as a second language.
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Emocional'no-ekspressivnaja leksika v reči politikov (na osnove analiza političeskich debatov v Rossii i Čechii)
Defence status: DEFENDEDOrlova, Alexandra (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2025)Date of defense: 3. 2. 2025Politití lídři během debat ovlivňují publikum pomocí různých jazykových vyjadřovacích prostředků, vetně emocionálně-expresivní slovní zásoby. Použití takových lexikálních jednotek umožňuje mluvímu vyvolat emocionální reakci ... -
Politické instituty v České republice - politická komunikace a manažerský vztah s mateřskými subjekty
Defence status: DEFENDEDDolejš, Jakub (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2023)Date of defense: 11. 9. 2023This thesis examines the managerial relationship of selected political institutes in the Czech Republic with their parent entities from the perspective of political management theory, specifically through the function of ... -
Femmes et pouvoir local : processus d'engagement et trajectoires politiques féminins en Turquie
Defence status: DEFENDEDDrechselová, Lucie (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Date of defense: 20. 9. 2018Ženy a místní správa: zapojení do politiky a politické dráhy žen v Turecku Typ práce: Dizertační práce Instituce: Karlova Univerzita a EHESS, Paříž Autorka: Lucie Drechselová Rok: 2018 Shrnutí Dizertační práce se zabývá ...