Kategorie Kompetence a její chápání učiteli v praxi
The category of competence and its interpretation by teachers in practice
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59733Identifiers
Study Information System: 135430
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Referee
Doležalová, Jana
Lukavská, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
concept of key competencies, educational goals, curricular reform, curricular documentsKeywords (English)
koncept klíčových kompetencí, vzdělávací cíle, kurikulární reforma, kurikulární dokumentyDisertační práce se zabývá problematikou zavádění konceptu klíčových kompetencí jakožto cílů vzdělávání, které přináší kurikulární reforma. Teoretická část je zaměřená na prozkoumání toho, jakým způsobem jsou zpracovány klíčové kompetence v odborné literatuře a evropských i českých kurikulárních dokumentech. Věnuje se pojetí a začlenění klíčových kompetencí do národních vzdělávacích programů v zemích EU. Různé přístupy v těchto zemích porovnává a vyhodnocuje ve vztahu ke kurikulární reformě v České republice a ve vazbě na pojetí klíčových kompetencí v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Výzkumná část se soustředí na zmapování porozumění klíčových kompetencí u "stěžejních hráčů" kurikulární reformy (učitelé, školitelé, inspektoři), jejichž úkolem je tento nový koncept zavádět do pedagogické praxe.
This dissertation deals with issues related to the realization of the concept of key competencies as educational goals which are being brought about by curricular reform. The theoretical component is aimed at researching the way key competencies are treated in the relevant literature and in European and Czech curricular documents. This section deals with the conception and implementation of key competencies in national educational programs in the EU countries. Various procedures in these countries are compared and evaluated in relation to curricular reforms in the Czech Republic and in conjunction with the interpretation of key competencies in the Framework Educational Program for Basic Education. The research component of the dissertation focuses on mapping out the understanding of key competencies on the part of the ‚main players' of curricular reform (teachers, teacher trainers, school inspectors) whose responsibility it is to bring this new concept into pedagogical practice.