Speciálně pedagogická diagnostika a intervence u osob s vývojovou dyspraxií/vývojovou poruchou koordinace
Special educational diagnosis and intervention for people with developmental dyspraxia/development coordination disorder
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59560Identifiers
Study Information System: 107031
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vývojová dyspraxie, vývojová porucha koordinace, MABC - 2, diagnostika, intervenceKeywords (English)
developmental dyspraxia, developmental coordination disorder, MABC-2, diagnostics, interventionDiplomová práce "Speciálně pedagogická diagnostika a intervence u osob s vývojovou dyspraxií/vývojovou poruchou koordinace" se v teoretické části snaží shrnout aktuální poznatky týkající se vývojové dyspraxie. Zaměřuje se především na informace z oblasti diagnostiky a intervence, které jsou využívané nebo by mohly být využitelné ve speciální pedagogice. Praktická část se věnuje současnému stavu diagnostiky vývojové dyspraxie v České republice. Pomocí dotazníků adresovaných pracovníkům pedagogicko- psychologických poraden se především snaží popsat současnou situaci týkající se diagnostiky vývojové dyspraxie. Zvláštní důraz je kladen na využitelnost testovací baterie Movement Assessment Battery for Children 2, která je v současné době ve světě jednou z nejrozšířenějších standardizovaných metod využívaných k diagnostice vývojové dyspraxie.
The thesis "Special educational diagnosis and intervention for people with developmental dyspraxia, developmlent coordination disorder" summarizes in it's theoretical part the current findings about developmental dyspraxia. It focuses especially on the informations of diagnostics and intervention, which are used or can be usable in special pedagogy. The practical part of the thesis pursues the current state of developmental dyspraxia diagnostics in the Czech republic and by the help of questionaries, which were addressed to pedagogical-psychological clinic workers, tries to describe the current situation. The accent is put on Movement Assessment Battery for Children 2, which is currently one of the most widespread standardized methods used to development dyspraxia diagnostics.