Výchova ke globální odpovědnosti v primární škole
Global Responsibility Education at Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59556Identifikátory
SIS: 119032
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Krčmářová, Tereza
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
globální výchova, primární škola, sebepojetíKlíčová slova (anglicky)
global Education, primary school, self-beliefKoncepce globální výchovy přináší v dnešní komplikované době nový přístup k člověku. Teoretická část diplomové práce seznamuje s filozofickými východisky koncepce, její charakteristikou, pedagogickými principy, ekologickým aspektem výchovy a cíli koncepce. Důraz je kladen na vazby k jiným oblastem výchovy a na prostor pro výuku globálního rozměru v kontextu českého vzdělávání. Práce popisuje výukové metody vhodné pro realizaci cílů výchovy ke globální odpovědnosti a adekvátní pro děti mladšího a středního školního věku. V práci je popsán vztah mezi rozvojem identity dítěte a rozvojem jeho globální odpovědnosti. Empirická část práce využívá metody rozhovorů, pozorování a analýzy výukového artefaktu navrženého pro posílení vlastní hodnoty dítěte v primární škole. Výstupy z rozhovorů s učitelkami potvrzují absenci a oprávněnost návrhu, zkoumání a případné úpravy výukového artefaktu a jeho následné využití v edukačním procesu.
In todays complicated world global Education brings a new approach towards a man. Theoretical part of thesis introduces its philosophical bases, characteristics, teaching principles, environmental aspect and main objectives. It emphasises close connnection to other education areas and areas in the Czech educational system where global Education should be practised. Theses describes teaching methods for global Education suitable for primary school children. Work describes connection between development of self-belief and global responsibility of a child. Empiric part uses methods of interview, observation and educational artefact analysis. Results approve importance of the artefact supporting self-belief in educational process.