Vhodná exkurzní místa v okolí Kolína pro environmentální výchovu na 1. st. ZŠ
Suitable places for excursions around Kolín for environmental education at the first stage of primary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59547Identifikátory
SIS: 119388
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Andreska, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
9. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
environmentální výchova, exkurze, kvalitativní metodaKlíčová slova (anglicky)
environmental education, excursion, qualitative methodTato práce je věnována environmentálnímu vzdělávání žáků 1. stupně v přírodních lokalitách v blízkosti Kolína a vede učitele k místně zakotvenému učení. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou exkurze a environmentální výchovy, opírající se o dostupnou literaturu, odkazuje na dokumenty, které vymezují průřezové téma environmentální výchova v oblasti základního vzdělávání, a stručně popisuje přírodní poměry vybraného regionu. Ve výzkumné části byly metodou dotazníku zjištěny lokality, které učitelé 1. stupně využívají k venkovním aktivitám. Z nich byly vybrány na základně analýzy získaných dat tři nejčastěji jmenované lokality a pro ty vytvořen metodický návrh pro environmentální exkurzi. Tyto exkurze byly následně realizovány. KLÍČOVÁ SLOVA: - environmentální výchova - exkurze - kvalitativní výzkum - Kolínsko, Středočeský kraj - místně zakotvené učení
The thesis deals with environmental education for the pupils of primary education in the natural localities near Kolín and shows teachers how to undertake the so called place- based education. The theoretical part is focused on the characteristics of excursion and environmental education that are based on available scholarly literature. Furthermore, it discusses documents which delimitate environmental education as a cross-disciplinary topic at primary schools and describes natural conditions in the chosen region. The aim of the research part was to find out which localities teachers use for outdoor activities and to create a methodical proposal of environmental excursion for the most frequently visited localities. Subsequently, these excursions were realized. KEY WORDS: - environmental education - excursion - qualitative research - Central Bohemia region - place-based education