Vhodná exkurzní místa v okolí Kolína pro environmentální výchovu na 1. st. ZŠ
Suitable places for excursions around Kolín for environmental education at the first stage of primary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59547Identifiers
Study Information System: 119388
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Andreska, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
environmentální výchova, exkurze, kvalitativní metodaKeywords (English)
environmental education, excursion, qualitative methodTato práce je věnována environmentálnímu vzdělávání žáků 1. stupně v přírodních lokalitách v blízkosti Kolína a vede učitele k místně zakotvenému učení. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou exkurze a environmentální výchovy, opírající se o dostupnou literaturu, odkazuje na dokumenty, které vymezují průřezové téma environmentální výchova v oblasti základního vzdělávání, a stručně popisuje přírodní poměry vybraného regionu. Ve výzkumné části byly metodou dotazníku zjištěny lokality, které učitelé 1. stupně využívají k venkovním aktivitám. Z nich byly vybrány na základně analýzy získaných dat tři nejčastěji jmenované lokality a pro ty vytvořen metodický návrh pro environmentální exkurzi. Tyto exkurze byly následně realizovány. KLÍČOVÁ SLOVA: - environmentální výchova - exkurze - kvalitativní výzkum - Kolínsko, Středočeský kraj - místně zakotvené učení
The thesis deals with environmental education for the pupils of primary education in the natural localities near Kolín and shows teachers how to undertake the so called place- based education. The theoretical part is focused on the characteristics of excursion and environmental education that are based on available scholarly literature. Furthermore, it discusses documents which delimitate environmental education as a cross-disciplinary topic at primary schools and describes natural conditions in the chosen region. The aim of the research part was to find out which localities teachers use for outdoor activities and to create a methodical proposal of environmental excursion for the most frequently visited localities. Subsequently, these excursions were realized. KEY WORDS: - environmental education - excursion - qualitative research - Central Bohemia region - place-based education