Zobrazit minimální záznam

Role of a writer in selected metafictional novels
dc.contributor.advisorPeterka, Josef
dc.creatorŠulcová, Eva
dc.date.accessioned2017-05-18T10:21:12Z
dc.date.available2017-05-18T10:21:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/59541
dc.description.abstractThe role of a writer in selected metafictional novels Bc. Eva Šulcová Abstract This diploma thesis deals with the genre of metafictional novel. The aim of the diploma thesis is to identify various internal motivations for the usage of metafiction technique in literature and to describe the role of a writer. The first part summarizes the theoretical background of the genre and formulates some characteristic features of metafictional novel (emphasized vicariousness of the narrative, reflection of the creative act, personality of the writer, or the problematized relationship between reality and fiction), which were all illustrated by the analysis of André Gide's novel The Counterfeiters. The second part consists of interpretations of three metafictional novels. The interpretations aim at a complex analysis of the author and at a description of various functions of the metafiction technique as a constituent of the work's meaning. Gide uses metafiction to display the discrepancy between reality and illusion, thus uncovering hypocrisies of society and passing judgement on it. To Čapek, metafiction is a tool for applying multiperspectivity to his storyline, thus creating a metaphor of varying epistemic principles. Metafictional genre was further utilized by Řezáč in his novel Rozhraní to illustrate the polarity...en_US
dc.description.abstractRole pisatele ve vybraných autotematických románech Bc. Eva Šulcová Abstrakt Diplomová práce se zabývá žánrem autotematického románu. Jejím cílem je poznat různé vnitřní motivace užití autotematické techniky a popsat roli pisatele. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky o tomto žánru a formulovány charakteristické znaky autotematického románu (zdůrazněná zprostředkovanost vyprávění, reflexe kreativního aktu, osobnost pisatele, problematizovaný vztah reality a fikce), které byly dokázány na příkladu románu Penězokazi Andrého Gida. Druhou částí je interpretace tří autotematických románů směřující k analýze subjektu pisatele a popisu funkce autotematičnosti vzhledem k smyslu díla. Pro Gida je autotematičnost prostředkem k zobrazení rozporu skutečnosti a klamu, čímž odhaluje a odsuzuje společenskou přetvářku. Ke znázornění polarity i prolínání fikce a skutečnosti užil autotematického žánru také Řezáč ve svém Rozhraní, aby se na tomto pozadí mohl odehrát příběh o hledání vlastní identity a pravdy prostřednictvím umění. Čapkovi dovoluje autotematičnost víceperspektivní zpracování syžetu, které má být metaforou rozdílných noetických principů. A pro Kantůrkovou je autotematický román žánrem poskytujícím tvůrčí svobodu a možnost tematizovat tvorbu, která je pro ni aktem záchrany. Pisatel, který zpravidla...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectautotematičnostcs_CZ
dc.subjectpisatelcs_CZ
dc.subjectvypravěčcs_CZ
dc.subjectreflexe kreativního aktucs_CZ
dc.subjectzprostředkovanostcs_CZ
dc.subjectsyžetcs_CZ
dc.subjectliterárnostcs_CZ
dc.subjectantiiluzívní vyprávěnícs_CZ
dc.subjectuměnícs_CZ
dc.subjectfikcecs_CZ
dc.subjectskutečnostcs_CZ
dc.subjectpravdacs_CZ
dc.subjectpoznánícs_CZ
dc.subjectidentitacs_CZ
dc.subjecttajemstvícs_CZ
dc.subjectmetafictionen_US
dc.subjectwriteren_US
dc.subjectnarratoren_US
dc.subjectreflection of the creative acten_US
dc.subjectvicariousnessen_US
dc.subjectstorylineen_US
dc.subjectliterarinessen_US
dc.subjectanti-illusionary narrativeen_US
dc.subjectarten_US
dc.subjectfictionen_US
dc.subjectrealityen_US
dc.subjecttruthen_US
dc.subjectcognitionen_US
dc.subjectidentityen_US
dc.subjectsecreten_US
dc.titleRole pisatele ve vybraných autotematických románechcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2013
dcterms.dateAccepted2013-09-06
dc.description.departmentKatedra české literaturycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId132359
dc.title.translatedRole of a writer in selected metafictional novelsen_US
dc.contributor.refereeKubíček, Tomáš
dc.identifier.aleph001622351
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German languageen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra české literaturycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - německý jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - German languageen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csRole pisatele ve vybraných autotematických románech Bc. Eva Šulcová Abstrakt Diplomová práce se zabývá žánrem autotematického románu. Jejím cílem je poznat různé vnitřní motivace užití autotematické techniky a popsat roli pisatele. V první části jsou shrnuty teoretické poznatky o tomto žánru a formulovány charakteristické znaky autotematického románu (zdůrazněná zprostředkovanost vyprávění, reflexe kreativního aktu, osobnost pisatele, problematizovaný vztah reality a fikce), které byly dokázány na příkladu románu Penězokazi Andrého Gida. Druhou částí je interpretace tří autotematických románů směřující k analýze subjektu pisatele a popisu funkce autotematičnosti vzhledem k smyslu díla. Pro Gida je autotematičnost prostředkem k zobrazení rozporu skutečnosti a klamu, čímž odhaluje a odsuzuje společenskou přetvářku. Ke znázornění polarity i prolínání fikce a skutečnosti užil autotematického žánru také Řezáč ve svém Rozhraní, aby se na tomto pozadí mohl odehrát příběh o hledání vlastní identity a pravdy prostřednictvím umění. Čapkovi dovoluje autotematičnost víceperspektivní zpracování syžetu, které má být metaforou rozdílných noetických principů. A pro Kantůrkovou je autotematický román žánrem poskytujícím tvůrčí svobodu a možnost tematizovat tvorbu, která je pro ni aktem záchrany. Pisatel, který zpravidla...cs_CZ
uk.abstract.enThe role of a writer in selected metafictional novels Bc. Eva Šulcová Abstract This diploma thesis deals with the genre of metafictional novel. The aim of the diploma thesis is to identify various internal motivations for the usage of metafiction technique in literature and to describe the role of a writer. The first part summarizes the theoretical background of the genre and formulates some characteristic features of metafictional novel (emphasized vicariousness of the narrative, reflection of the creative act, personality of the writer, or the problematized relationship between reality and fiction), which were all illustrated by the analysis of André Gide's novel The Counterfeiters. The second part consists of interpretations of three metafictional novels. The interpretations aim at a complex analysis of the author and at a description of various functions of the metafiction technique as a constituent of the work's meaning. Gide uses metafiction to display the discrepancy between reality and illusion, thus uncovering hypocrisies of society and passing judgement on it. To Čapek, metafiction is a tool for applying multiperspectivity to his storyline, thus creating a metaphor of varying epistemic principles. Metafictional genre was further utilized by Řezáč in his novel Rozhraní to illustrate the polarity...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra české literaturycs_CZ
dc.identifier.lisID990016223510106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV