Spolupráce pedagogů na základních školách s orgánem sociálně-právní ochrany dítěte
Cooperation of primary school teachers and the office for social-law protection of children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58879Identifikátory
SIS: 131515
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mlčková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství na speciálních školách
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
14. 1. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
práva dítěte, sociálně-právní ochrana, orgán sociálně-právní ochrany dítěte, pedagogický pracovník, školní metodik prevence, sociální pracovník, kurátor pro děti a mládežKlíčová slova (anglicky)
rights of the child, social-law protection of children, office for social-law protection of children, teacher, school methodist of prevention, social worker, curator for children and youthNÁZEV: Spolupráce pedagogů na základních školách s orgánem sociálně-právní ochrany dítěte AUTOR: Lucie Kučerová KATEDRA: Katedra Speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Doc. PaedDr. Eva Šotolová Ph.D. ABSTRAKT V první polovině práce vymezujeme pojmy pedagogický pracovník, školní metodik prevence, kurátor pro děti a mládež. Popisujeme zde principy jejich spolupráce ve věci práv dítěte a jeho sociálně-právní ochrany, které jsou dány především zákonem č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí a vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Zároveň téma možných morálních dilemat, která může řešit pedagog ve věci sociálně-právní ochrany žáka. V druhé polovině práce hodnotíme výsledky empirického šetření. Kvantitativní šetření proběhlo dotazníkovou metodou na 7 základních školách v Praze. Jeho hlavním smyslem bylo zmapovat rozsah znalostí pedagogů základních škol o orgánu sociálně-právní ochrany dítěte, zjistit, na jaké úrovni tato spolupráce funguje a porovnat situaci na základních školách praktických a základních školách běžného typu. Závěr šetření ukázal významné nedostatky ve znalostech pedagogů na základních školách běžného typu v této oblasti a odhalil nedostatky spolupráce pedagogů s orgánem sociálně-právní ochrany dítěte. Klíčová slova: práva...
TITLE: Cooperation of primary school teachers and the office for social-law protection of children AUTHOR: Lucie Kučerová DEPARTMENT: Department of special education SUPERVISOR: Doc. PaedDr. Eva Šotolová Ph.D. ABSTRACT In the first half of the thesis we define the terms teacher, school methodist for prevention, curator for children and youth. We describe the principles of their cooperation in term of rights of the child and his social-law protection, due to the Act No. 359/199 Coll., social-law protection of children and due to the Decree No. 72/2005 Coll., providing counselling services in schools and school counselling institutions. Simultaneously we are opening the topic of possible moral dilemmas which can the teacher deal with in term of social-law protection of the student. Int he second half we evaluate the results of empirical investigation. The quantitative survey was conducted by questionnaire method in 7 primary schools in Prague. Its main purpose was to chart the extent of primary teachers knowledge about The office for social-law protection of children, to find out what quality is this cooperation and to compare the situation at practical primary schools and mainstream primary schools. The survey conclusion revealed significant lack of knowledge of mainstream primary school teachers in this...