Spolupráce inovativních škol s rodinou na počátku školní docházky
Cooperation between the innovative schools and families at the start attendance
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58836Identifiers
Study Information System: 131330
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
základní škola, spolupráce rodiny a školy, nová koncepce matematiky Fraus, genetická metoda čtení, konstruktivistické pojetí výuky, práce s chybou, tvořivostKeywords (English)
primary school, school-family partnership, new Fraus concept of mathematics, genetic method of reading, constructivist conception of teaching, work with mistake, creativityTato práce si klade za cíl zmapovat míru a konkrétní formy spolupráce inovativních škol s rodinou na počátku školní docházky. Inovativní školou se zde rozumí škola, která děti učí číst genetickou metodou nebo která v primární škole vyučuje matematiku Fraus autorů Hejný, Jirotková, Slezáková-Kratochvílová, Michnová. V teoretické části zjišťuji, na jakých principech je založena nová koncepce matematiky Fraus a genetická metoda čtení, a dávám je do souvislosti s konstruktivistickým pojetím výuky a kompetencemi učitele. V širších souvislostech práce pojednává o práci s chybou a vyzdvihuje význam tvořivosti. V praktické části jsem použila metodu písemného dotazníku ke zjištění konkrétních forem spolupráce těchto škol s rodinou před i po vstupu dětí do 1. třídy. Dotazník také zjišťuje rozhodující impulsy učitelů pro změnu výuky matematiky a čtení a pozitiva, která učitel ve změně spatřuje.
This work's aim is to chart the extent and the actual forms of cooperation between innovative schools and families at the beginning of school attendance. In this case, innovative school is defined as a school that teaches children to read by the genetic method or that teaches the children in the primary school the Fraus mathematics by authors Hejný, Jirotková, Slezáková-Kratochvílová, Michnová. In the theoretical part, I find out the principles on which both the new concept of Fraus mathematics and the genetic method of reading are based, and I make a link between them and the constructivist conception of teaching as well as the teacher's competences. In a wider context, this work discusses the work with mistake and emphasizes the significance of creativity. In the practical part, I used the method of written questionnaire to find out the actual forms of cooperation between these schools and families before and after the children enter the first class. Also, the questionnaire finds out what are the teachers' crucial urges to change the way of teaching of mathematics and reading as well as what is the positive of this change in the teacher's view.