Pierre van Hauwe a jeho pedagogický odkaz
Pierre van Hauwe and His Educational Legacy
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58729Identifiers
Study Information System: 123523
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Pecháček, Stanislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
English Language Oriented at Education - Music Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Pierre van Hauwe, Spielen mit Musik, Zoltán Kodály, Carl Orff, elementární hudební výchovaKeywords (English)
Pierre van Hauwe, Spielen mit Musik, Zoltán Kodály, Carl Orff, Elementary Music EducationAutorský abstrakt Bakalářská práce se zabývá osobností holandského skladatele, dirigenta a pedagoga Pierra van Hauwe a jeho hudebněvýchovnou koncepcí Spielen mit Musik. První část pojednává o Hauweho životě a uměleckých začátcích, poté je představena jeho sbormistrovská a pedagogická činnost. Stěžejní část práce je věnována jeho koncepci Spielen mit Musik jako syntézy idejí Schulwerku Carla Orffa a metodiky Zoltána Kodálye. Tato koncepce je popisována především na základě Hauweho publikace Spielen mit Musik. Další část práce blíže představuje jeho další stěžejní publikace, především učebnici hry na zobcové flétny (Hudební školka, učíme se společně hrát na zobcovou flétnu) a metodické příručky Noten lesen - Noten singen → Stimmbildung a Metrum und Rhythmus. Závěrečná část je věnována Hauweho kompozicím a aranžím a působení v České republice.
This Bachelor Thesis relates to the Dutch composer, conductor and pedagogue Pierre van Hauwe and to his music educational concept Spielen mit Musik (Playing with Music). The first part deals with Hauwe's life and the roots of his career as an artist. Afterwards, his choirmaster and educational activities are discussed. The major part of the thesis focuses on his Spielen mit Musik concept as a synthesis of ideas set forth in Carl Orff's Schulwerk and the methodology of Zoltán Kodály. The concept is described based on Hauwe's book Spielen mit Musik. The following part provides more details about his further principal works, particularly a recorder playing instruction book and the guide books Noten lesen - Noten singen → Stimmbildung and Metrum und Rhythmus. The final chapter concerns with Hauwe's compositions and arrangements as well as his activities in the Czech Republic.