Marketingové plánování ve školních jídelnách s bezobjednávkovým systémem
Marketing planning of school canteens with no lunch-ordering system
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58685Identifiers
Study Information System: 134976
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
školní jídelna, bezobjednávkový systém, marketingové plánováníKeywords (English)
school canteen, no lunch - ordering system, marketing planningTato bakalářská práce se zabývá marketingovým plánováním ve školních jídelnách s bezobjednávkovým systémem. Cílem práce je analyzovat faktory, které ovlivňují docházku a výběr klientů. Práce vychází z analýzy dat získaných dotazníkovým šetřením, dále je v práci použita komparativní metoda, jíž se získaná data z dotazníků porovnávají se skutečnou situací v konkrétní školní jídelně, která již sedm let úspěšně provozuje bezobjednávkový systém. Tři sta dotazníků bylo zasláno rodičům nezletilých strávníků, z toho přišlo dvě stě třicet čtyři odpovědí. Návratnost byla téměř 80 %. Šedesát dotazníků bylo zasláno vedoucím školních jídelen z celé České republiky a vráceno bylo čtyřicet pět, tedy 75 %. Výsledky dotazníků byly porovnány s daty školní jídelny s bezobjednávkovým systémem. Autorka podle výsledků výzkumu doporučuje, aby vedení školních jídelen s bezobjednávkovým systémem využívalo 4 P marketingového mixu v praxi. Produkt, cena, místo a propagace velmi ovlivňují docházku a výběr strávníků.
The thesis is concentrated on the marketing planning at school canteens with no lunch - ordering system. The purpose of this study is to analyze factors that influence attendance and choice of the school canteen customers. The quantitative research data was gathered with the aid of questionnaires. The comparative method was used to compare data of the questionnaires with the real data from the school canteen that has successfully run no lunch - ordering system for seven years. Three hundred questionnaires were sent to parents of the school canteen customers and two hundred and thirty - four responses were received. The response rate was nearly eighty percent. Sixty questionnaires were sent to management of the school canteens of the whole Czech Republic and forty - five responses were received. The response rate was seventy five percent. The results of the questionnaires were compared with the data of the school canteen with no lunch - ordering system. According to the results of the study the author recommends that management of the school canteens with no lunch - ordering system consider using the Marketing Mix, also known as the 4 P's of Marketing. All he factors - product, price, place and promotion influence the attendace and choice of school canteen customers.