Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specificky zaměřených úloh
Possibilities of development of the reading literacy by means of specific tasks
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58639Identifiers
Study Information System: 93243
Collections
- Kvalifikační práce [17354]
Author
Advisor
Referee
Doležalová, Jana
Kurincová, Viera
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
NÁZEV: Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specifických úloh AUTORKA: Mgr. Věra Vykoukalová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra primární pedagogiky PedF UK Praha ŠKOLITELKA: doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRAKT: Předmětem předkládané dizertační práce je problematika čtenářské gramotnosti žáků primárního vzdělávání. Cílem práce je analýza možností rozvoje čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím specificky zaměřených úloh a zpracování praktického metodického manuálu pro učitele k tomuto tématu. Vlastní výzkum, realizovaný prostřednictvím několika výzkumných materiálů (didaktický test, materiály pro výzkum tichého čtení s pozorností, záznamové archy dalších údajů aj.), je zaměřený na zjištění stavu čtenářské gramotnosti žáků 3., 4. a 5. ročníků 1. stupně ZŠ prostřednictvím čtyř skupin úloh z hlediska dovedností získávat a zpracovávat informace obsažené v různých typech textů. Na základě výsledků výzkumných aktivit jsou analyzovány vztahy vybraných základních proměnných ke stavu a rozvoji čtenářské gramotnosti žáků, formulovány závěry a předloženy náměty diskuze. Výzkumné závěry byly aplikovány v praktickém manuálu tvorby úloh rozvíjejících čtenářskou gramotnost žáků, který je součástí práce. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, primární vzdělávání, cílené úlohy,...
TITLE: Possibilities of development of the reading literacy by means of specific tasks AUTHOR: Mgr. Věra Vykoukalová DEPARTMENT: The department of primary education PedF UK Prague SUPERVISOR: doc. PaedDr. Radka Wildová, CSc. ABSTRACT: The topic of the thesis is the problematics of reading literacy of pupils of primary education. The aim is analysing the possibilities of the development of reading literacy of pupils of the primary education by means of tasks and processing practical methodical handbook for teachers about this topic. The research itself, implemented by means of several investigated materials (a didactic test, materials for investigating the silent reading with attention, record sheets of other figures etc.), is focused on the investigation of the level of reading literacy of the pupils of third, fourth and fifth grade of the basic school by means of four different types of text tasks. The relations of chosen basic variables to the state and development of reading literacy of pupils are analyzed on the basis of the results of research activities, the conclucions are made and the themes of the discussion proposed. The research conclusion were applied in a practical handbook of the creation of the tasks focused on developing the reading literacy of pupils, which is a part of the thesis....