Osobnostní a sociální výchova jako součást dalšího vzdělávání učitelek mateřských škol
Personal and social education as part of further education of kindergarten teachers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58518Identifiers
Study Information System: 119219
Collections
- Kvalifikační práce [18629]
Author
Advisor
Referee
Marušák, Radek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Pedagogické kompetence učitele mateřské školy, osobnostně sociální rozvoj, akční výzkum, komunikace v předškolním vzdělávání, duševní hygiena, pravidla ve třídě MŠKeywords (English)
Pedagogical competencies of preschool teachers, personal and social development, action research, communication in pre-school education, mental hygiene, rules in the kindergarten classroomPředmětem práce je osobnostně sociální rozvoj učitelek mateřských škol coby jedna z možností jejich dalšího vzdělávání. Teoretická část mapuje aktuální dostupné modely profesních kompetencí současných předškolních pedagogů a zabývá se možnostmi jejich rozvoje prostřednictvím osobnostní a sociální výchovy (OSV). Cílem empirické části práce je formou akčního výzkumu vytvořit, realizovat a reflektovat krátkodobý praktický kurz pro učitelky mateřských škol zaměřený na vybraná témata osobnostně sociální výchovy. Výběr témat (pravidla v MŠ, komunikace a duševní hygiena) vzešel z dotazníkového průzkumu zájmu o vzdělávání v tématech OSV mezi učitelkami MŠ. Záměrem kurzu je pomocí sebezkušenostních aktivit provést nácvik dovedností a rozvinout profesní kompetence učitelek v některých oblastech. Zároveň také v rámci společné diskuze, sdílením profesních zkušeností, skupinové reflexe a vlastní sebereflexe přivádět učitelky k uvažování nad vhodným řešením problematických pedagogických situací. Navazujícím cílem je přenést témata do roviny práce učitele s dětmi a provázat je s klíčovými kompetencemi pro předškolní vzdělávání, vzdělávacími oblastmi a očekávanými výstupy podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
This thesis deals with the personal and social development of preschool teachers as one of the possibilities for their further education. The theoretical part describes the current available types of professional competencies of current preschool teachers and focuses on their professional development through personal and social education (PSE). The aim of the empirical part is to create, implement and reflect short-term practical training for kindergarten teachers in selected topics of personal and social education through a form of action research. Selected topics (issue of rules in kindergarten, communication and mental hygiene) came from a questionnaire of interest in education issues of PSE. The aim of the course is skills training and improving of professional competence of teachers in selected areas through self-experience activities. Also the course leads teachers to think about appropriate solutions of problematic educational situations through joint discussion, sharing of professional experiences, reflection and self-reflection of teachers. The secondary purpose is to show the topics from the view of teachers' working with children and to link them with key competencies for preschool education, educational areas and expected outcomes of the national curriculum Framework Educational Program...