Porovnání psychologických a výtvarných aspektů v kresbě dítěte předškolního věku
Comparison of Psychological and Artistic Aspects in the Artwork of Preschool Age
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58513Identifiers
Study Information System: 118653
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kucharská, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Předškolní věk, výtvarný projev, dětská kresba, vývoj dítěte, komparace, analýzaKeywords (English)
Pre-school Age, Artistic Expression, Child Drawing, Child Development, Comparison, AnalysisPředmětem práce je identifikace styčných a rozdílných bodů v dětských kresbách z hlediska výtvarného a vývojového. Cílem práce je dle teoretických i empirických poznatků z daných oblastí vytvořit záznamový arch, který by zároveň mohl být pedagogovi v mateřské škole vodítkem při práci s dětskou kresbou. Teoretická část je rozdělena do dvou hlavních kapitol, jmenovitě vývoj osobnosti dítěte předškolního věku, kde jsou popsány vývojové etapy jedince od prenatálního do předškolního období, a dětská kresba, popisující vývojová stádia, charakteristické znaky a nejčastější motivy a využití kresby v praxi. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumným šetřením s předškolními dětmi zaměřeným na analýzu a komparaci dětských kreseb.
The aim of the diploma work is the identification of the common as well as the different aspects of children's drawings from both the artistic and developmental perspective. The goal of this thesis is to assemblele a record sheet on theoretical and empirical knowledge, which could also serve as a guide for kindergarten teachers when handling children's drawing. The theoretical part is split into two chapters: the development of personality of a preschool child, where the developmental stages from prenatal to preschool age are described; and children's drawing describing the progression, characteristic features, most common motifs and their possible utilisation in practice. The empirical part deals with qualitative research of preschool children focusing on analysis and comparison of children's drawing. An important part of the thesis is the record sheet, which is included in the empirical part.