Porovnání psychologických a výtvarných aspektů v kresbě dítěte předškolního věku
Comparison of Psychological and Artistic Aspects in the Artwork of Preschool Age
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/58513/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58513Identifikátory
SIS: 118653
Kolekce
- Kvalifikační práce [18628]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kucharská, Anna
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
9. 1. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Předškolní věk, výtvarný projev, dětská kresba, vývoj dítěte, komparace, analýzaKlíčová slova (anglicky)
Pre-school Age, Artistic Expression, Child Drawing, Child Development, Comparison, AnalysisPředmětem práce je identifikace styčných a rozdílných bodů v dětských kresbách z hlediska výtvarného a vývojového. Cílem práce je dle teoretických i empirických poznatků z daných oblastí vytvořit záznamový arch, který by zároveň mohl být pedagogovi v mateřské škole vodítkem při práci s dětskou kresbou. Teoretická část je rozdělena do dvou hlavních kapitol, jmenovitě vývoj osobnosti dítěte předškolního věku, kde jsou popsány vývojové etapy jedince od prenatálního do předškolního období, a dětská kresba, popisující vývojová stádia, charakteristické znaky a nejčastější motivy a využití kresby v praxi. Praktická část se zabývá kvalitativním výzkumným šetřením s předškolními dětmi zaměřeným na analýzu a komparaci dětských kreseb.
The aim of the diploma work is the identification of the common as well as the different aspects of children's drawings from both the artistic and developmental perspective. The goal of this thesis is to assemblele a record sheet on theoretical and empirical knowledge, which could also serve as a guide for kindergarten teachers when handling children's drawing. The theoretical part is split into two chapters: the development of personality of a preschool child, where the developmental stages from prenatal to preschool age are described; and children's drawing describing the progression, characteristic features, most common motifs and their possible utilisation in practice. The empirical part deals with qualitative research of preschool children focusing on analysis and comparison of children's drawing. An important part of the thesis is the record sheet, which is included in the empirical part.