Funkčnost a kvalita školního vzdělávacího programu mateřské školy ve vazbě na evaluační nástroje
Functionality and quality of preschool education programme in relation to evalution tools
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58073Identifiers
Study Information System: 113898
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Svoboda, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
15. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Evaluace, evaluační nástroje, kurikulum, kvalita, mateřská škola, školní vzdělávací programKeywords (English)
Evaluation, evaluation tools, curriculum, quality, kindergarten, school educationalNÁZEV: Funkčnost a kvalita školního vzdělávacího programu mateřské školy ve vazbě na evaluační nástroje AUTOR: Michaela Kuběnová KATEDRA (ÚSTAV): Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Jan Voda, Ph.D. ABSTRAKT: Bakalářská práce pojednává o možnostech vyhodnocování školního vzdělávacího programu ve vazbě na autoevaluační procesy. V teoretické části jsou vysvětleny související pojmy, jednotlivé kroky v procesu autoevaluace, včetně evaluačních nástrojů a blíže popsány základní dokumenty kurikulární politiky státu v oblasti předškolního vzdělávání. Výzkumná část se zabývá výzkumnou otázkou, tedy zjišťováním, jaké metody jsou nejčastěji využívány při získávání zpětné vazby o potřebě revidovat školní kurikulum. Výzkumnou metodou je dotazník. Závěry vyznívají ve prospěch rozhovoru jako nejefektivnější metody směrem k různým skupinám respondentů. KLÍČOVÁ SLOVA: Evaluace, evaluační nástroje, kurikulum, kvalita, mateřská škola, školní vzdělávací program
TITLE: Functionality and quality of preschool education programme in relation to evaluation tools AUTHOR: Michaela Kuběnová DEPARTMENT: The Center of School Management SUPERVISOR: PhDr. Jan Voda, Ph.D. ABSTRACT: The bachelor's thesis discusses option of school education programme evaluation in the context of auto-evaluating procedures. The theoretical part explains the related terms, individual steps of auto-evaluation procedure, including evaluation tools, and describes basic documents of the state curricular policy in terms of preschool education. The research part concerns with the research question, i.e. investigation of the most commonly used methods form obtaining feedback showing a need for school curriculum modifications. The research method used is a questionnare. The work concludes that an interview is the method most commonly used with various groups of respondents. KEYWORDS: Evaluation, evaluation tools, curriculum, quality, kindergarten, school educational