Přínos dramaterapie pro dospělého jedince s MP
Benefit of dramatherapy for individual with learning disability
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57811Identifiers
Study Information System: 136820
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Zemková, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dramaterapie, mentální retardace, dospělý jedince s lehkým mentálním postižením, techniky a cvičení, dramaterapeutický program, rozvoj jedinceKeywords (English)
dramatherapy, mental retardation, the adults with mild mental disability, techniques and exercises, dramatherapheutical programme, develop of the individualBakalářská práce se zabývá dramaterapií u jedinců s lehkým mentálním postižením. Jsou zde analyzovány základní pojmy týkající se lehké mentální retardace. Čtenář je seznámen s dramaterapeutickými pojmy, definicemi a technikami. Práce řeší specifický přístup dramaterapie k dospělým jedincům s lehkým mentálním postižením. Cílem práce je navrhnout dramaterapeutický program a vyzkoušet jej v praxi. Tento program se soustředí na dospělou klientelu s lehkým mentálním postižením. Při realizaci programu bylo využito strukturované pozorování. Přínos bakalářské práce spočívá ve vytvořeném programu, který se zaměřil na rozvoj asertivity a na osvojení dovedností využitelných při cestování a nakupování. Během spolupráce s klienty došlo ke zjištění, že jen část z nich dokáže prosadit své některé zájmy a práva. Asertivní chování by mělo být proto rozvíjeno i v budoucnu formou dalšího dramaterapeutického programu.
The bachelor's thesis deals with dramatherapy of the adult's with mild mental disability. There is analyzed the elementary terms of the mental retardation. The reader is introduced with the terms of dramatherapy, it 's definition, techniques. There is solving the specific access to people with mental disability. The goal of the bachelor 's thesis is to suggest a dramatherapheutical programme and check out in practise. This programme is concentrated on the adult's clientage with mild mental disabilities. There is use a structured observation. The main contribution of the bachelor's thesis is in creation of the dramatherapheutical programme with focus on development of the assertiveness and on development of the skills which are usable during travelling and shopping. We've discover that just a part of the clients can stand up for some human rights and interest. It recommends to develop the assertiveness again.