Postoje učitelů k problematice trestů ve školství
Attidudes of teachers to the issue of punishments in the education system
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57788Identifiers
Study Information System: 121673
CU Caralogue: 990016776450106986
Collections
- Kvalifikační práce [19359]
Author
Advisor
Referee
Blažková, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Information Technology Oriented at Education - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
fyzický trest, psychický trest, postojeKeywords (English)
physical punishment, psychic punishment, attitudesBakalářská práce "Postoje učitelů k problematice trestů ve školství" se zaměřuje na postoje učitelů základních a středních škol k trestům a zároveň zjišťuje případné využívání trestů. Teoretická část se věnuje pojetí osobnosti obecně a dále konkrétně definuje osobnost učitele a žáka. Následující část se zabývá popisem jednotlivých výchovných stylů a poslední část se zaměřuje na tresty, jejich definici, funkci a druhy. Pro výzkum v praktické části bylo využito kvantitativního dotazníku, jehož cílem bylo zjistit obecný postoj učitelů k trestům. Nejprve se zabývá jejich postojem ke konkrétním trestům, zvláště těch na školách běžně využívaných, dále se věnuje problematice trestů méně využívaných s otázkou k učitelům případného zavedení těchto trestů ve škole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Bachelor's thesis "Attitudes of teachers to the issue of punishments in the Education system" focuses on feelings of primary and secondary schools' teachers about punishments and also inquires if they made a use of penalties. The theoretical part dedicates to the personality in general and give a definition of the teacher and the student. The following part engages in the description of particular educational styles and the last part focuses on the punishment, it's definition, function and types. There were used a quantitative questionnaire for the research in the practical part, which aim to ascertain an general attitude of teachers to the issue of punishments. At first, it deals with the attitudes to the specific punishments, especially those commonly used in schools, afterwards it deals with the issue of penalties, which are less used with a question to the tachers, if they had appreciated those punishments in theirs schools. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)