Cesty k rehabilitaci praxe výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání
Influencing a narrow practice of Visual Arts Education in pre-school
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57257Identifiers
Study Information System: 130371
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Consultant
Sedlák, Michal
Referee
Kitzbergerová, Leonora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
stereotyp, geneze praxe, upevnění praxe, akční výzkum, participace, výtvarná výchova v předškolním vzděláváníKeywords (English)
stereotype, genesis of practice, routine, action research, participation, Visual Arts Education on pre-school levelNázev: Cesta k rehabilitaci praxe výtvarné výchovy v předškolním vzdělávání Autor: Milena Menčíková Katedra: Výtvarné výchovy Vedoucí práce: Mgr. Helena Kafková Abstrakt: Tato práce se snaží o popis praxe výtvarné výchovy ve vybrané mateřské škole. Předkládá hypotézy o genezi a upevňování praxe participantky pomocí postupů případové studie. Zabývá se pronikáním - z pohledu participantky - nové koncepce výtvarné výchovy do její praxe. Jde o pokus ovlivnit praxi participantky a nabídnout jí relativně širší koncepci výtvarné výchovy. Text je rozdělen na dvě části. První část se zaměřuje na teoretická a výzkumná zjištění, jsou zde obsažena východiska celé práce a současná i starší koncepce výtvarné výchovy pro MŠ a navazující vzdělávací stupeň a zakotvení výtvarné výchovy jako jedné ze vzdělávacích oblastí předškolního vzdělávání v RVP PV. Druhá část práce používá hybridní metody akčního výzkumu a případové studie. V Závěru nabízí hypotézy o genezi a upevňování praxe výtvarné výchovy vybrané participantky. Klíčová slova: stereotyp, geneze praxe, upevnění praxe, akční výzkum, participace, výtvarná výchova v předškolním vzdělávání
TITTLE: Influencing a narrow practice of Visual Arts Education in pre-school AUTHOR: Milena Menčíková DEPARTMENT: Art Education Department SUPERVISOR: Mgr. Helena Kafková ABSTRACT: This thesis describes the practice of Visual Arts Education in one particulal pre-school. It presents hypothesis on genesis and establishing certain practice, using the tools of case study. Its integral part is to offer the participant a relatively wider conception of Visual Arts Education. The text is divided into two parts. The first part is concerned with teoretical findings, it consists of propositions of the whole thesis, which are: the current and older conceptions of Visual Arts Education for pre-school and the elementary level. Grounding Visual Arts Education as specific area of education, which can be found in RVP PV. The second part consists of data accumulated and analyzed through hybrid approach using the tools of action research and case study. It presents hypothesis on the genesis and establishing the Visual Arts Education practice of the participant. KEYWORDS: stereotype, genesis of practice, routine, action research, participation, Visual Arts Education on pre-school level