Teaching Cultural Studies of English-speaking Countries at Grammar Schools in the Czech Republic in 21st century
Výuka reálií anglofonních zemí na gymnáziu v České republice ve 21. století
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57085Identifiers
Study Information System: 132124
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Dvořák, Bohuslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - German language
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Reálie, učitel, student, RVP, výuka, učebnice angličtinyKeywords (English)
Cultural studies, teacher, student, FEP, lesson, English student's bookTato práce se zaměřuje na pojem reálií jako takový, jejich úlohu a celkové trendy jejich vyučování z pohledu odborníků, vyučovacích metod a RVP G. Dotazníkovou metodou zaměřenou na gymnazijní učitele angličtiny se zjistilo, jakým způsobem a v jaké míře se reálie vyučují. Obsahová analýza tří nejvíce používaných učebnic angličtiny ukázala, že v sobě zahrnují výuku reálií tak, jak jsou proklamovány v RVP G, avšak nezahrnují všechna témata a velmi zřídka se v nich objevují některé anglicky mluvící země. V závěrečné části je prezentována vyučovací hodina pro gymnazijní výuku reálií anglického jazyka. Pro tuto hodinu byla cíleně vybrána jako vhodný kandidát Austrálie, jelikož se ve všech učebnicích vyskytovala jen zřídka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This diploma thesis focuses on cultural studies as subject matter. Their roles are examined in teaching methods, in approaches to teaching by experts and in FEP SGE. It was found out from a questionnaire survey aimed at English teachers how and to what extent cultural studies are taught in English lessons at grammar schools. A content analysis of the three most used English student's books showed that cultural studies are included in them and they correspond to the requirements of FEP SGE; however, they do not include all of the topics and even some English-speaking countries rarely appear in them as well. The last part presents a lesson plan of cultural studies aimed at grammar schools. The country that was chosen for the lesson plan was Australia as it almost did not appear in the student's books. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)