První dva roky začínajícího učitele mateřské školy
.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56763Identifikátory
SIS: 113897
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svoboda, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Školský management
Katedra / ústav / klinika
Centrum školského managementu
Datum obhajoby
17. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
začínající učitel, uvádějící učitel, adaptace, komunikace, pracovní podmínky, zpětná vazbaKlíčová slova (anglicky)
teacher-beginner, introductory teacher, adjustment, communication, working conditions, feedbackNÁZEV: První dva roky začínajícího učitele AUTOR: Iveta Fukalová KATEDRA: Centrum školského managementu VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Jan Voda, PhD. ABSTRAKT: Tato bakalářská práce se zabývá uváděním začínajících učitelů do praxe v prostředí mateřských škol. Vychází z požadavků na začínajícího učitele, uvádějícího učitele a ředitele školy, jejich společné cíle a způsoby spolupráce. Popisuje kompetence obou rolí učitelů, podmínky pro adaptaci v novém prostředí, způsob komunikace a sociální role v kolektivu pracovníků mateřské školy. Zaměřuje se na různou míru péče věnovanou začátečníkům, mnohdy nedostačující a demotivující, na pozitivní přístup ředitele a zvolení vhodného uvádějícího učitele. V praktické části prezentuje výsledky dotazníkového šetření, které je zaměřené na představy začínajících učitelů, zpětnou vazbu již vyučujících pedagogů a pohled ředitelů škol na danou problematiku. Klíčová slova začínající učitel, uvádějící učitel, adaptace, komunikace, pracovní podmínky, zpětná vazba
TITLE: The first two years of the beginning teacher AUTHOR: Iveta Fukalová DEPARTMENT: School Management Center SUPERVISOR: PhDr. Jan Voda, PhD. ABSTRACT: This final thesis focuses on introducing the teachers-beginners to the teaching practice in the kindergartens. It is based on the requirements on a teacher-beginner, an introductory teacher and the headmaster of the school, their common goals and the ways of co-operation. It describes competences of the roles of both the teachers, conditions for the adjustment to the new environment, the way of communication and a social role in the working team of the kindergarten. It concentrates on a various level of care devoted to the beginners, often inadequate and demotivating, on a positive attitude of the headmaster and selecting the convenient introductory teacher. In the practical part of the thesis, results of a survey are introduced. The survey focuses on the ideas of teachers-beginners, the feedback of experienced teachers and the views of headmasters on the given problem. Key words teacher-beginner, introductory teacher, adjustment, communication, working conditions, feedback