Percepce násilí u dětí
The Perception of Violence of Children
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56507Identifikátory
SIS: 138240
Katalog UK: 990016227170106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
9. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
násilí, konflikt, agrese, agresivita, týrání, zneužívání, zanedbávání, šikana, pachatel, oběť, děti, dospělí, senioři, sebepoškozování, sebevražd, médiaKlíčová slova (anglicky)
violence, conflict, aggression, cruelty, abuse, neglect, bullying, the perpetrator, the victim, children, adults, seniors, self-harm, suicid, media1. ABSTRAKT Klíčová slova: násilí, konflikt, agrese/agresivita, týrání, zneužívání, zanedbávání, šikana, pachatel, oběť, děti, dospělí, senioři, sebepoškozování, sebevražd, média Ráda bych se v rigorózní práci zaměřila na to, jak děti definují násilí, co všechno násilí zahrnuje, jak si představují pachatele a jak oběť, jaký je rozdíl v percepci násilí vůči různým věkovým skupinám a jak by se případnému násilí bránily. V teoretické části se nejprve věnuji samotnému pojmu násilí, pojmům jemu podobným či synonymním a jejich vysvětlení podle českých i zahraničních autorů. Dále jsem přikročila k tématům, jako je násilí k dětem, k dospělým a k seniorům, sebepoškozování, sebevraždy a důsledky násilí. Vzhledem k tomu, že percepce násilí je kromě jiného ovlivňována médii, rozpracovala jsem podrobněji jejich vliv na děti a jejich vztah k násilí. V praktické části jsem zkoumala percepci násilí u žáků druhého stupně základní školy v porovnání se studenty stejného věku na víceletém gymnáziu. Zaměřila jsem se na žáky a studenty šestých tříd/prim a devátých tříd/kvart. Dotazníkové šetření bylo provedeno na školách v hlavním městě, ve velkoměstě, ale také v menším městě. Z výsledků dotazníkového šetření následně zpracovávám výsledky tak, aby odpovídaly členění teoretické části práce, a také věnuji kapitolu tématu vlivu...
1. ABSTRACT Key words: violence, conflict, aggression, cruelty, abuse, neglect, bullying, the perpetrator, the victim, children, adults, seniors, self-harm, suicid, media In this thesis I would like to focus on how children define violence, what violence includes, how to represent both the offender and victim, what is the difference in the perception of violence against various age groups and how to prevent possible violence. The theoretical part is firstly devoted to the notion of violence or similar terms synonymous to this and to explain them according to Czech and foreign authors. I have then proceeded to topics such as violence against children, adults and seniors, self-harm, suicide and the consequences of violence. Perception of violence is influenced of media I elaborated further their impact on children and their relationship to violence. In the practical section, I examined the perception of violence among students in primary school compared with students of the same age at a grammar school. I focused on the students of class sixth / ninth grade and first and fourth year of an eight-year grammar school). The survey was not only carried out in schools in the capital city but also in a smaller town. The results of the survey then process the results to match the theoretical division of labor, and...
