Řešení matematických úloh žáka s Aspergerovým syndromem
Solving mathematical problems of pupil with Asperger's Syndrome
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56354Identifiers
Study Information System: 121157
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Rendl, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Aspergerův syndrom, matematika, kognitivní deficity, kognitivní stylKeywords (English)
Asperger syndrome, Mathematics, Cognitive deficits, Cognitive styleBakalářská práce se zabývá žákem s Aspergerovým syndromem (dále jen "AS") a jeho postupy při zpracování matematických úloh. V teoretické části jsou představena východiska této diagnózy, s důrazem na popis kognitivních specifik a deficitů. Ve výzkumné části je věnována pozornost žákovi s AS, který je integrován do běžné školy. Jedná se o případovou studii - jeden z možných designů kvalitativního výzkumu. Cílem práce je hlubší porozumění kognitivním mechanismům u AS na základě případové studie, respektive popis dopadu deficitů a specifik v oblasti kognice na řešení matematických úloh. Tento přístup lze považovat za poměrně nový, jelikož pozornost je často věnována spíše vnějším projevům, tedy chování osob s AS, namísto zkoumání vnitřních příčin problematiky. Výsledky výzkumu tak mohou pomoci k pochopení odlišného autistického vnímání a zpracovávání informací. Toto pochopení je důležité, jelikož stále přibývá počet integrovaných žáků s diagnózou AS do běžných škol, a je proto žádoucí porozumět této problematice ve vztahu ke škole a školní úspěšnosti. Klíčová slova Aspergerův syndrom, matematika, kognitivní deficity, kognitivní styl
The thesis deals with a student with Asperger Syndrome (hereinafter referred to as "AS") and his procedures for processing mathematical tasks. In the theoretical part is introduced the background of this diagnosis, with emphasis on the description of cognitive specifics and deficits. The research part presents a work with a student suffering from the AS who is integrated into a regular school. It is a case study - one of the possible designs of qualitative research. The goal is a deeper understanding of the cognitive mechanisms in AS based on case studies, or the description of the impact of deficits and the specifics of cognition to solve mathematical problems. This approach can be considered to be relatively new as the attention is often paid to the external manifestations i. e. the behavior of people with AS instead of examining the internal causes of the issues. The research results can help to understand the different autistic perception and processing of information. This understanding is important, because of an increasing number of integrated pupils with the AS diagnoses in mainstream schools. Therefore it is desirable to understand this issue in relation to the school and school success. Keywords Asperger Syndrome, Mathematics, Cognitive deficits, Cognitive style