Práce s literárním textem metodami dramatické výchovy s 5-7letými dětmi
Work with literary text by the help methods of dramatic education with 5-7 years old children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56286Identifikátory
SIS: 118443
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ferklová, Alžběta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Dětská hra, dramatická výchova, metody a techniky dramatické výchovy, role literatury v životě dětí, výběr literárního textu, lekce dramatické výchovy s 5-7letými dětmi, základní škola, mateřská školaKlíčová slova (anglicky)
Children's game, dramatic education, methods and techniques of dramatic education, role of literature in children's life, selection of literary text, lessons of dramatic education, 5-7 years old children, primary school, nursery schoolDiplomová práce je zaměřena na práci s literárním textem metodami dramatické výchovy. Cílem práce je zjistit možnosti a specifika využití těchto metod při práci s 5-7letými dětmi a nabídnout lekce dramatické výchovy. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část práce se zabývá vývojovými zvláštnostmi a potřebami 5-7letých dětí, důležitostí hry a rolí literatury v životě dítěte, dramatickou výchovou, výběrem literárního textu a jeho využitím v dramatické výchově. Praktická část nabízí šest lekcí dramatické výchovy. Tyto lekce jsou zrealizované v mateřské škole a v 1. a 2. ročníku základní školy. Součástí praktické části jsou reflexe lekcí s jednotlivými skupinami dětí a jejich vzájemné porovnání. Praktická část také obsahuje návrhy dalších tří lekcí. Lekce jsou inspirované různými žánry dětské literatury. Z výsledků vyplývá, že u takto starých dětí jsou nejúčinnější především tyto techniky: jednoduchá pantomima, asociační kruh, alej, škála postojů, živé obrazy. Zadávané činnosti musí mít jasně stanovená srozumitelná pravidla. Vhodné je konkrétně přidělovat role a poskytnout nebo navrhnout dětem popisy znázorňovaných situací.
This thesis deals with the work with literary text by the help methods of dramatic education. The main aim is to find out possibilities and specifics for use these methods at work with 5-7 years old children and to offer lessons of dramatic education. This thesis is divided into two parts. The theoretical part deals with peculiarities of evolution and necessities of 5-7 years old children, an importance of children's game, a role of literature in children's life, methods and techniques of dramatic education and a selection of literary text. The practical part of this thesis offers six lessons of dramatic education. These lessons were be realized at nursery school and in first and second class of primary school. A part of practical work are reflexes of these lessons with particular children's groups and their mutual comparison. This part contains free suggestions of other lessons. These lessons are inspired by various literary genres for children. The results show that with such old children are especially effective these techniques: simple pantomime, association circle, alley, a range of attitudes, live images. Input activities must have clearly defined understandable rules. It is appropriate to assign specific roles and provide or suggest children descriptions of figured situations.