Spirometrické měření studentů v závislosti na sportovní výkonosti
Spirometric Parameters of Students Depending on Their Physical Activity
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56285Identifiers
Study Information System: 119256
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Přívratský, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kapacita plic, spirometrie, dechové funkce, referenční hodnotyKeywords (English)
lung capacity, spirometry, respiratory function, reference valuesPředkládaná práce si klade za cíl odpovědět na otázky týkající se hodnot plicních funkcí u studentů dvou typů gymnázií a postihnout ve vybraných ukazatelích rozdíly mezi různě definovanými skupinami studentů v rámci jednoho sledovaného souboru. Východiskem pro tuto práci byla úvaha, zda povinnosti vymezené gymnaziálním vzděláváním v běžném typu gymnázia mohou významněji ovlivnit u studentů stejné věkové skupiny a stejného rámcově vzdělávacího programu, za to s intenzívním pohybovým režimem, dechové funkce. Je možné, aby vzdělávací program gymnázia mohl ovlivnit míru dechových funkcí studentů, např. tím, že mají méně času a nemají na pravidelný pohyb čas? Jsou studenti běžného typu gymnázia méně pohybově aktivní než jejich vrstevníci ze sportovně zaměřeného typu školy? Jaké jsou plicní objemy dnešních dospívajících a nakolik se liší od současných standardů? Pro výběr respondentů byli zvoleni studenti gymnaziálního vzdělávání se sportovním zaměřením a studenti běžného typu gymnázia. Celkem se výzkumu zúčastnilo 196 studentů. Studentům byla spirometrií změřena kapacita plic a jejich funkce formou usilovného nádechu v poměru k usilovnému výdechu. Zjistila jsem, že studenti běžného gymnázia mají k pohybové aktivitě kladný vztah. Mnoho se jich věnuje pohybu pravidelně a s vysokou intenzitou zátěže....
The present work aims to answer questions regarding lung function among students of two types of grammar schools and describe selected indicators of differences between different groups of students within a reference population. The starting point for this work was speculation that the obligations defined by seconadary education in the ordinary type of school may significantly affect the students of the same age group and same Framework educational program for intensive regime of movement, breathing function. Is it possible that the secondary school educational program could affect the degree of respiratory function of students, for example by having less time and not having time for regular exercise? Are students of common type of grammar school physically less active than their peers from sports-oriented type of school? What are lung volumes of today's teens and how much do they differ from the current standards? The selection of respondents was elected from the students of sport-oriented grammar school and the common type of secondary school students. A total of 196 students participated in the study. Students were measured by spirometry lung capacity and function through painstaking cast in relation to strenuous breath. I have found that ordinary secondary school students have a positive...